Mona har rätt...
Fast jag är övertygad om att en stor andel av dessa faktiskt HAR arbetsförmåga i någon omfattning. Kanske inte i det yrke de blev sjukskrivna ifrån och förmodligen inte heller på heltid, men de allra flesta kan faktiskt jobba i någon omfattning.
Många vittnar ju faktiskt om att denna spark i häcken har varit väldigt positiv för dem för nu har de en plats i samhället igen!
Men sen kan jag hålla med om att "någon", vem det nu är, gör i vissa fall bedömningar av arbetsförmåga som är fullkomligt uppåt väggarna. Men dessa bedömningar i enskilda fall, gjorda av läkare som bara läser på pappren vad det är för diagnoser, tycker jag inte man kan skylla på regeringen….
#1 Det kan ju vara lätt att säga att alla kan trycka på en dörröppnarknapp ex.vis. Men för att göra det kanske man måste sitta på en stol någon timme, det kan vara svårt för många, att stå stilla någon timme, kanske ännu värre..
Nu har inte du kommit med dessa exempel, men det finns många som gör det. Bara för att själva arbetsuppgiften är enkel, så finns det ofta omständigheter som gör att man inte kan utföra det arbetet.
Jag hoppas att det blir regeringsskifte, annars kommer jag att bli väldigt lessen i ögat…
#2 - om man måste sitta på en stol i en timme för att klara av att trycka på en dörröppnarknapp, då lär man inte ha mycket till arbetsförmåga. Men jag vet och känner till många som är långtidssjukskrivna/sjukpensionärer, som mycket väl skulle kunna jobba några timmar varje dag om möjlighet gavs.
jag anser fortfarande att felet är bedömningen av arbetsförmågan, inte vem so sitter i regeringen.