Turkiskt bad
Hej!
Jag undrar om någon här som då speciellt har artros och får värre besvär vid kyla provat att gå på hamam med behandling? (turkiskt bad)
Vad tyckte ni om det? 

Kan du beskriva vad turkiskt bad är?
Ett turkiskt bad är ett kallt bad.

#2 Det kan väl ändå inte vara möjligt. I Turkiet finns varma källor och jag trodde att det var ursprunget till ångbad och massage med oljor.
Nu har jag slagit upp ordet "hamam" och det visade sig vara varma bad med massage och liknas med bastubad, men inte så jättevarmt.
Men vad är det dom kallar i badhusen då där det finns kalla bad? Har för mig att det står turkiskt men jag kan ha fel.

Jag har bekanta som vinterbadar, dvs hoppar i kallt havsvatten mitt i vintern. Jag har andra bekanta som går på Spa och de berättar om ångbad och massage. "Turkiskt bad" eller "Hamam" har inte nämnts.
Vi kanske hjälper "bredano" bäst genom att berätta om vilken typ av bad vi har bäst erfarenhet av oavsett benämning. Själv har jag badat i mycket varmt vatten i mitt eget badkar när jag haft ont i muskler och leder. Det upplever jag som uppmjukande och lindrande.
Men jag har inte diagnosen reumatism, så jag har kanske bara haft inflammationer och värk av andra orsaker. Då har värme, stretching och antiinflammatoriska tabletter hjälpt mig allra bäst.