Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: allmänt
Läst 7341 ggr
[YlvaP]
0

Kan man ha reumatism?

Om varken röntgen eller blodprover visar något kan man ändå ha reumatism?

AnnaLundin
0

ja…

jag har psoriasisartrit, inget på rtg och inget på blodprov

[YlvaP]
0

Aha okej. Jag är osäker på om jag nånsin får psoriasis har dock haft eksem.

AnnaLundin
0

#2 - man kan få ledproblemen före utslagen eller vara helt utan hudbesvär, även om det är ovanligt. Men det finns säkert andra diagnoser som också bara går på symptom när inga andra kliniska bevis finns.

min "psoriasis" är i princip obefintlig, jag har en variant som kallas PPP (pustulosis palmoplantaris - blåsor på handflator o fotsulor på ren svenska) och den är synnerligen inaktiv. jag får någon enstaka blåsa då och då, men man kan vara totalt söndertrasad på både händer och fötter när det är illa. Min mamma har det också, det var så jag kom mina blåsor på spåren och vidare även min psoA-diagnos…

[YlvaP]
0

Skall till läkaren nästa gång jag får så extremt ont till samma läkare som sist. Besvären kommer akut och ibland kan det vara svårt att få en tid samma dag.

Vattnadal
0

Jag har fått diagnosen "trolig reumatism" nu, visar inget på några som helst prover, har ledvärk främst i fingrar, men nu även höft (fast det har jag inte hunnit ta upp med läkare än). TYdligen så har ca 30% av alla reumatiker en sort som inte visar sig på prover. Min reumatolog säger att de sällan blir lika lilla däran som de som visar på prover. Fast mina fingrar börjar krokna som de inte borde, och på mer än bara de yttersta ledera, som han sa att var vanligast hos de 30%.

Jag är tillbakaskickad till min vanliga läkare om jag inte blir sämre. Ska på ny röntgen om ett år. Fast då höften krånglat av och till sen april, tror jag att jag ska orka bråka. Man måste nämligen göra det, för att få hjälp…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

iml73
1

Fast har man en inflammation i lederna så syns det troligen på blodprov i form av hög sänka.

Även lågt blodvärde kan ha med inflammationerna att göra.

Jag har psoriasis artrit och jag har hög sänka och lågt blodvärde trots att jag är högt medicinerad.

Men det tog flera år innan jag blev jättesjuk, började med en led här och en där, hoppade från olika

Vibeka
0

Japp det kan man ha..det tog 12 år för mig att få en diagnos. Då visade både RA och Anit-ccp provet positivt.  Men jag har aldrig haft hög sänka eller att det visat på några blodprov så allt detta är mycket individuellt. Hoppas du snart kan få klart besked Glad