Frågor! Misstänkt reumatism?
Då så, har tittat runt här på forumet ett tag nu och läst. Men nu var det på tiden att skriva ett inlägg.
Jag är 23 år och har sen november börjat få jätteont i händer / handlederna. Och när det bara blev värre så ringde jag och fick en tid hos en bra läkare som övertygade om att det inte var reumatism.
Han misstänkte att det var karpal-tunnel syndrom och skickade mig på en neurografi. Och det visade inga resultat av karpal-tunnel syndrom. Och i brevet som jag fick så stog det att allt såg bra ut. (Nej, allt är inte bra eftersom jag har fortfarande smärta) Inte en ny tid eller nått, så jag ringer återigen och får berätta hur det ligger till.
En annan läkare ringde upp mig och vi diskuterade saken och fick en tid. Nu har jag även varit på lab och tagit blodprov. Antagligen för att se om det är reumatism.
Vad händer nu?
Vad har ni för erfarenheter av utredningen innan ni fick en diagnos?
Vad kan det mer vara?
Det är så svårt att beskriva smärtan i ord, känns som om ingen riktigt förstår…. Sen skiljer det ju sig så ifrån dag till dag, ibland kan det gå dagar nästan helt smärt fria men andra är inte alls lika bra.
Fingrar somnar - sticks, oftast är de tunga och trötta. Kalla och stålar smärta.
Ömande handleder… handflator som försvinner…
Tappar saker
Sen på morgonen kan jag inte knyta händerna - de är så stela. Det tar stopp typ halvägs… Händer ibland även dagtid.
Tips, råd och övrig information kan behövas då läkarbesöket är om en vecka… tänkte kanske föra en smärtdagbok, vad tror ni om det??
Det är alltid bra att föra bok en tid för att kuna se vad som händerunder enlängre tid så det tycker jag att du kan göra och ta med den till läkare
Det är inte alltid blodproverna kan påvisa reumatiska faktorer och ändå kan det vara reumatiskt
Det kan även komma från nacken eftersom du har bortdommningar och svaghetkänslor
Det gäller att få tag i en bra läkare som verkligen tar sig tid och lyssmar på dig och det verkar som om du har fått en sådan läkare
Så nu har jag kommit från läkaren.
Blodproverna visade inga tecken på reumatism, och allt såg helt okej ut.
Så då diskuterade vi återigen mina symptom. Smärtan finns där, tröttheten och stelheten oxå. Hon såg mins sagt fundersam ut.
Vi diskuterade även iaf det kunde vara från nacken och det trodde hon inte då jag ej har några som helst problem med nacken.
Ska iaf till röntgen imorgon och röntga händer/handleder.
Någon som gjort detta ?
Sen får vi se vad som händer.
Ovissheten är nog det jobbigaste - oroar sig och tänker en massa negativa tankar!
Det är inte så att du har psoriasis möjligtvis ?
Att röntga lederna är snart gjort och det man eventuellt kan upptäcka då är eb eventuell artrit
Att proverna inte visar någon remafaktor betyder inte att det inte kan vara någon form av reumatiskt
Har du varit i kontakt med en riktig reumatolog
eller är det bara VC läkare ?
Har man kollat sänkan den borde vara väldigt hög med dessa symton ?
Lycka till
Jo hon frågade om jag hade psoriasis men det har jag inte. Har dock väldigt torr hud och ibland eksem.
Detta var bara en VC-läkare, och hon kollade sänkan och den låg inte så högt som den skulle ha gjort för att vara säker. Det var ju det som gjorde att hon är så fundersam.
Jag skulle nog försöka få tadgi en reumatolog
som verkligen kan det här med reumatiska sjukdommar
Jag har ungefär samma symton men jag har Psoriasis men inte så mycket men det har verkligen påverkat mina leder

håller med #5 försök få tag på en reumatolog. Jag har psoriasis atrit själv men har knappt något eksem alls. Det tipset jag fått är att kolla mina armbågar. de blir lätt torra och "fnasiga" sedan vet jag att min reumatolog kollar mina tånaglar varje gång jag kommer dit.. Det ska tydligen vara så att de påverkas av sjukdomen.
Samtliga naglar kan påverkas av sjukdommen enligt den läkare jag talade med på Hud
Hmm, jag har varit och röntgat händerna nu så får väll svar om nån vecka. Får nog be om en remiss till en reumatolog då om hon inte har hittat något.
Vad händer med naglarna? Mjuka?
Vad som händer med naglarna vet jag inte jag frågade inte
Du ska inte heller ha för stora förhoppningar att röntgen visar något heller det är inte alltid det gör det
Det är därför det är så viktigt med en riktig reumatolog som kan detta för det är från den samlade bedömningen de gör diagnosen sedan
Dåså, röntgen visade ingeting. (inte förvånad)
Nu börjar jag fundera på om jag bara inbillar mig, men någonstans där inne så vet jag att jag inte gör det.
Det de dock hittade var en ben bit i högra handleden
(jag har vanligtvis lite mer ont i vänster) så nu har de skickat en remiss till handkirurgi. Varför vet jag inte, har ju mer ont i fingrarnas leder och knogarna, inte i handledarna.
Sök en riktig reumatolog så kommer du att få ett helt annat svar skulle jag tro
Mycket kan hända med naglarna, jag har dock inte koll på exakt vad förutom det jag själv har.. Jag har endast synlig psoriasis på naglarna på händerna. Små "gropar", ungefär som på en fingerborg.
Smärtdagbok är en jättebra idé! För man glömmer lätt hur mycket och ofta man har ont och vad man inte klarar av att göra just då osv.

Vad arbetar du med? Vad håller du i och vilka verktyg använder du? Det finns små, löjligt enkla åtgärder för att bli bra för vissa av oss. Tyvärr är det inte så lätt att komma på vad många gånger. Berätta mer detaljerat om vad och hur du använder händerna.