Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettpsoriasisartit
Läst 11267 ggr
Fonrims
1

Psoriasisartrit? (långt)

Är ny här men har kikat in lite då och då. Behöver lite råd om vad jag ska göra…

Min smärta började på ovansidan av vänster fot sommaren 2008. Det gjorde så ont att jag knappt kunde gå, men det gav sig efter nåra månader. Våren 2009 fick jag ont på samma sätt fast i vänster hand, på handryggen, vilket även det försvann efter en tid. Nu har jag, sedan maj 2009, ont på precis samma sätt i höger hand och har haft detta dygnet runt i snartett år alltså.

Handryggen är svullen, öm och varm. Fingrarna är svullna och jag är stel i flera timmar efter att jag har vaknat. Jag kan knappt använda handen till någonting längre. Att klä på sig är en pina, att öppna en burk eller dra ur en kork får mig att gråta. Smärtan är olidlig och jag vet inte vad jag ska göra längre. Min vardag fungerar inte alls och jag blir bara mer och mer ledsen.

Jag har varit på vårdcentralen, där de tog ett RA-prov samt skickade mig till reumatologen. Väl där kände läkaren igenom hela mig och konstaterade att jag inte har ont någon annanstans än i handen. Enligt henne är det då inte ledgångsreumatism, dels för att jag är för ung och dels för att jag bara har ont i en hand. Detta trots att RA-provet ligger lite för högt, men inte tillräckligt högt tydligen.

Det kunde även kanske röra sig om psoriasisartrit då jag har psoriasis, men som sagt, jag har bara ont i en hand och jag måste ha mer ont om de ska kunna göra något - och mer ont vill jag då inte ha! Hon gav mig en kortisonspruta i leden som skulle hjälpa, sa hon. Det gjorde den inte överhuvudtaget.

Eftersom att jag inte fick mer hjälp äm Naproxén att ta vid behov så gav jag mer eller mindre upp, jag får ju ingen hjälp ändå kändes det som.

Nu har jag även, sedan några månader tillbaka, fått ont i hälsenan på samma sida, dvs höger. Den är svullen och öm och vissa dagar kan jag knappt gå. Nu har jag även fått ont under foten, på en speciell punkt som strålar längs med utsidan till lilltån. Det är även svullet där och när jag inte går på Naproxén kan jag inte använda min kropp ALLS.

Det gör som jag sa tidigare ont med medicin, men lite mindre. Dock får jag fortfarande bara ta två om dagen. Jag har också fått problem med ryggen av och till, smärtan är olidlig.

Jag har varit hos läkare ett flertal gånger efter det, men de tycker inte att det krävs någon vidare utredning!

Jag har inte tillräckligt ont anser de fortfarande, fast det nu innefattar tre leder på höger sida samt ryggont.

Ska det behöva gå så långt att jag blir sängliggande? Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till längre. Hos reumatologen hänvisar de till vårdcentralen och på vårdcentralen vill de inte hjälpa mig vidare, trots att proverna fortfarande visar på förhöjning. Vad ska jag göra?

Jag är ständigt trött, både psykiskt och fysiskt att gå omkring och ha ont. Jag märker sjävl att det blir värre när det är kallt ute eller om jag utsätts för drag (sover med fönster öppet tex)

Funderar på att söka privarläkare, men har inga erfarenheter. Man vill ju hitta "rätt" läkare direkt. En som förstår.

AnnaLundin
0

Du har all rätt i världen att söka annan läkare som kan ge dig en second opinion. För oavsett om det är reumatiskt eller något annat så kan du ju inte gå och ha det sådär!

[SvenA]
0

Tyvärr finns det inte så mycketman kan göra åt detta det gäller att itta något som kan lindra värken och många gånger kan det räcka med vanliga alvedon

Du kan testa med alvedon och hålla dig tilll att ta naxdosen ett par dagar och se om det hjälper

Annars finns det inte så mycket man kan göra du kan prova med en värmedyna för att lindra besvären

AnnaLundin
0

Det man kan göra, utöver maxdos Alvedon (som #2 skrev) är att man kan kombinera med maxdos av Ipren/Ibumetin, då det är två läkemedel som går utmärkt att kombinera. De till och med hjälper varandra så att 1+1=3… Ipren dämpar ju inflammationer och kan i bästa fall ge en viss långtidseffekt också.

[SvenA]
0

Är det någon som hr muskelsvaghet på grund av denna sjukdom

AnnaLundin
0

#4 - inte jag i alla fall, inte mer än att styrkan minskar när man inte belastar lika mycket pga smärta. Fast i mitt fall är det än så länge gaska marginellt.

[SvenA]
0

#5 Tack för detta

Jag har nämligen råkat ut för det ska kolla med läkaren och höra vad ham säger

Anna86
0

Tråkigt att höra att du inte får den hjälp du behöver. Så var det för mig i början med, men när min läkare insåg att det inte bara var "något jag fått för mig" så fick jag hjälp. Det kan mycket väl vara psoriasisen som spökar, då behöver det inte visas alls på prover!

Men får du bara ta 2 naproxen om dagen? Maxdos alvedon plus 2-4 naproxen om dagen får jag ta när det är som mest jobbigt. Och om det behövs även 2 dexofen/dag…

Stå på dig mot läkarna och säg att du vill träffa en annan om den du har inte hjälper dig, alternativt sök dig till en annan vårdcentral eller privat.