Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: läkarbesök
Läst 5036 ggr
[chriistina]
0

Kan det vara Reumatism?

Hej
Hittade hit när jag kolla runt på iFokus och det kändes passande då jag just börjat ta tag i min värk som jag har bla i olika leder.

Till början. För runt 2år sen börja jag få ont i mina knä, brydde mig inte så mycket mer om det dock.
Med tiden börja fler och fler ställen göra ont, men jag är inte den som "klaga" eller bryr mig om "lite värk". Även om jag var sängliggande mycket förra vintern pga konstans värk i kroppen.

Har precis kommigt hem efter 2 veckor iväg. Inget varmt ställe, men plussgrader iaf. Och när jag kom hem, då kom värken tillbaka som ett brev på posten också, värre än innan dessutom. Ringde vårdcentralen då, då jag inte orkar ännu en vinter med denna värk. Och de börja direkt ställa frågor om jag är utredd för reumatism eller liknande, vilket jag inte är. Inte ens haft en tanke på det.
Men nu när jag läser om det så är det mycket möjligt.
Jag har ont i knäna. Fotlederna gör ont vid kyla. Händerna svullnar upp på nätterna och blir stelna som pinnar. Sitter jag med böjda knän kan det ta flera minuter innan jag kan resa mig och det gör skit ont att räta ut dem. Även handlederna kan göra ont men inte så mycket.
Läkaren ska ringa mig i morgon igen och diskutera detta mer med mig.
Men vad kan jag förvänta mig? Kommer de ta blodprov, göra några tester, eller vad kommer hända om de nu väljer att kolla vad verken beror på? Och hur långtid brukar allt sont ta? Hört det kan ta år… problemet är att värken mest finns där när kylan är där, sommaren är rätt problemfri om man bortser från knäna.

Jag är 20, 21år i år, om det har ngn betydelse.

[SvenA]
0

De kommer att ta en del blodprover och troligen även göra en slätröntgen

Det är inte säkert att dessa visar något men det kan ändå vara reumatiskt

Om det finns någon i släkten som är reumatiker vill de gärna ha reda på också då det finns en del ärftlighets faktorer i vissa reumatiska tillstånd

Det bör vara en erfaren reumatolog som bör utreda detta

AnnaLundin
0

Det första som kommer hända är att de tar blodprov på dig, dels för att se om du har någon reumafaktor i blodet och dels för att reumatiska sjukdomar ger en viss blodbild.

Något du kan ha i bakhuvudet är att om du inte har någon reumafaktor så finns det vissa läkare som säjer att "nej, då är det inget fel på dig" och vägrar gå vidare. OM du skulle hamna i den sitsen, försök stå på dig och be om vidare utredningar. Och behövs det, gå till en annan läkare (gärna reumatolog) för en second opinion.

Åldern har ingen betydelse i sammanhanget, det finns både unga och gamla reumatiker.

Lycka till!
Det är tråkigt att få en diagnos som reumatiker tidigt, men de goda nyheterna är att det finns bra bromsmediciner idag.

[chriistina]
0

Tack för era svar.
Fick tid hos min husläkare först om ca 1 månad. Hon ville då först veta vart jag hade ont och så. Tydligen hade hon inte tid att ta detta på telefon så det var nödvändigt att träffa henne först så hon kunde skicka mig vidare sen.

Vill bara få det utrett vad det är så jag slipper gå runt och ha konstans värk och känna mig stel som en pinne gämt.

Yred3
0

Vad tråkigt att du fick vänta så länge på tid. Nu har det ju gått 2 månader sedan. Hur gick det?