Sjukresor
Hejsan! :)
Någon av er som varit iväg på sk. sjukresor? alltså rehablitering då. Själv var jag på Vintersol i 3 veckor under rehablitering för er som inte varit där så råder jag er verkligen att söka dit de har gett mig mycket. Mina knä svulnader gick ner rätt länge!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

Ida, jag visste inte att du hade den här sjukdomen ;O
Förlåt OT..
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
#1 I have tele you ;)
Mvh. Ida Lundahl
Är det svårt att få komma dit? Jag mår bättre av värme och sol. Får man ha ledsagare med sig? Hur söker man?
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

# 3 Du ber din läkare att söka för dig. Dels kan man söka för allt, då bor man på Vintersol och får behandllingar. Kostnaden man får betala är samma som om man ligger på sjukhus.
Men man kan söka om att få polikliniska behandlingar, då får man behandlingarna men betalar resan och boendet själv. Har man frikort är det bra annars tror jag man betalar samma som hemma. för att träffa sjukgymnast, arbetsterapeut eller vilken kategori man ska träffa. Men när man kommit upp i frikort så är det ingen kostnad.
Ledsagare tror jag får betala själva, är lite osäker. Men tänker på min mans kusin som har en obotlig muskelsjukdom och som fått komma till Vintersol. Han har sin fru som personlig assistent. Tror att hon fick lägga ut hela kostnaden för sig, men fick tillbaka av det företaget som står för assistenterna, Om det var hela summan vet jag inte riktigt.
Jag var på Vintersol i november. Men fick inte hela kitet utan hade polikliniska behandlingar.
Det var mycket bra, värmen, solen och sen då behandlingar där.
Så prata med din läkare och be om hjälp att söka denna vård.
Ansökningsblankett kan du ta hem via nätet. Så gjorde jag, fyllde i det jag skulle och hade med till min läkare. Sen går det till en nämn i landstinget som beviljar ansökningarna.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack Mongu. Det ska jag. Har ju många skador i kroppen som mår bättre av sol och värme.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#4 De är beroende på vilken komun man bor i de finns nämligen andra en bara Vintersol. För mig som klassad som barn var jag där gratis (om jag minns rätt) medans vårdnadshavare betalade som sjukhus avgift när man är inlagd.
Mvh. Ida Lundahl

# 6 Visst finns andra ställen än Vintersol. Beroende på vad man har för sjukdom.
Det är landstinget som tar hand om ansökan och beviljar om man får åka och hur mycket man får bekosta själv.
Att det inte kostar nåt för barn hänger väl ihop med att barn inte betalar nåt här hemma heller. Då får säkert vårdnadshavaren betala sjukhusavgift.
På Reumatikerforumet.se kan man läsa mera. För man kan få hjälp av Reumatikerförbundet också om man är medlem där och har varit så ett tag.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har varit på två Vintersol, till Grekland och till Mallorca, båda i två veckor. Det var riktigt kul, och jag hoppas på att jag kan åka med på någon kommande resa 
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Jag var på vintersol 4 veckor under november 2008…. Jag betalade 80/dag. Ej på frikort. förebyggande reh.ers sökte jag från f-kassan.
Tuffa och lärorika veckor…..självkännedom…..inte alltid så kul 
Olika från landsting till lansdting. Örebro har inte resor för reumatiker