Urinsyra och ledvärk
Hej! Jag kan ingenting om reumatisk värk, dock har jag haft problem med värk i finger- och tåleder. Första gången kom det under graviditeten och sen kom det tillbaka i 40-årsåldern.
Eftersom besvären förvärrades efter menscykeln, kom jag att prova naturmedlet Aqualette (maskros och åkerfräken, säljs inte längre) och detta hade jag stor hjälp av. Till sist fick jag ta dess tabletter dagligen och för att få bort det sista av värken tog jag LitoMove (nyponpulver).
Jag misstänkte att mina besvär orsakades av urinsyrekristaller och har fått detta bekräftat hos en homeopat där man får titta på sitt blod på en datorskärm. Kristallerna syndes tydligt när jag inte åt Aqualette och försvann när jag behandlade med Aqualette.
Eftersom Aqualette inte tilverkas längre har jag sökt efter alternativ. Idag tar jag Uva Ört och maskrostabletter för att uppnå samma positiva effekt.
Om jag inte tar dessa tabletter så börjar värken "växa till sig" i lederna. Det kan smärta rejält, som att jag blir stucken av en nål vid bara svag beröring när det är som värst. Det blir också "knakigare" att röra lederna och det har hänt att yttersta leden på min "pektå" har låst sig och pekat rakt upp.
Jag tycker att mina besvär liknar det här med finger-artros och vill bara berätta det här ifall tabletterna kan vara till hjälp även för andra.
Jag blir lite nyfiken när jag läser ditt inlägg - har du bara provat naturmedel och homeopati, eller har du varit hos den traditionella sjukvården också?

Nej, när det gäller värken i finger- och tåleder har jag inte brytt mig om att gå till läkaren. Jag har nämnt det i samband med läkarkontakt för min migrän, men inte fått någon speciell reaktion. Och i vilket fall så försvinner alla symtom med min egen mix av naturmedel.

hm, jag har haft liknande besvär med "långa nålstick" i tår, fingrar och bröstkorg, med följd av svullna och stela leder.
Läkaren har då svarat att det "nog" är artros.
Inga ytterligare tester eller mediciner har satts in.
Ni som har artros-diagnos, vilka tester gjorde dom? och vilka mediciner satte dom in?
Kanske detta kan vara ett bra alternativ?

Både maskros och åkerfräken har traditionellt använts mot "reumatisk värk" enligt någon bok jag läste i - men jag vet ju inte om det verkligen hjälper mot reumatisk värk i största allmänhet, eller om det är just det här att urinsyrekristaller försvinner.
För mig har naturmedlen gjort en oerhörd skillnad. Jag blev helt knäckt när de slutade tillverka Aqualette och såg framför mig hur mina leder successivt skulle få tjockare lager med ömmande urinsyrekristaller som också trasar sönder vävnad och till sist hur alla leder skulle låsa sig… Bland annat hade stora svårigheter med att fläta mitt hår, eftersom jag "spänner" håret mot fingrarna då. Sådana idiotiska småsaker som man inte kan tänka ut ska göra ont.
Med min egen natur(läke)medelsmix så har jag fått bort alla symtom, men så snart jag missar att köpa nytt så kryper det sakta tillbaka.
Urinsyra - det låter som gikt. Då bildas urinsyreavlagringar i lederna som orsakar värk. (är ingen expert på det men ungefär så).
Tycker att du ska ta kontakt med sjukvården igen och försöka få blodprover tagna med avseende på urinsyra.
Med vänliga hälsningar
Chess

Varför? Vad kan de göra som inte jag löser själv?
Jag frågade en läkare en gång i samband med migränkontakt - men hon var helt ointresserad och trodde vitsen var att jag skulle ha vätskedrivande medicin - men sådan medicin vill jag inte ha, eftersom den lakar ur näringssalter i kroppen. Hon gav mig ändå ett recept på vätskedrivande läkemedel som jag testade "för syns skull" ungefär. Men det enda som händer med sådana tabletter är att jag blir kissnödig. I övrigt har de ingen effekt.
Plus att det inte var vätskan i sig som var problemet, utan urinsyrekristallerna. Och de har jag ju själv sett i mitt blodprov hos homeopaten, som jag skrev ovan. Vid ena besöket syndes de och vid nästa besök, när jag på nytt påbörjat min egenhändiga medicinering med Aqualette (som jag idag bytt mot Uva Ört och Maskrostabletter) så var kristallerna borta, liksom värken.

Poängen med att jag skrev här är inte att JAG vill ha hjälp. Mina symtom försvinner till 100% med Uva Ört, Maskrostabletter och LitoMove.
Jag ville dela med mig av mina goda erfarenheter. Inte gå till doktorn. Jag har ägnat tillräckligt med tid åt läkarkontakt pga min migrän. Och som #3 Lightseeker skrev så fick hon inte ens någon hjälp av läkare trots att denne sa att hon nog hade artros.

min far hade diagnosen gikt med för mycket urinsyra i blodet, jag minns att han blev rekommenderad till att dricka någon dl. acidofilus/dag för att hålla nivån lägre.
Också en alternativ metod, fast det var läkaren som rekommenderade det.
Vätskedrivande är också en metod som dom använder då, det minns jag att pappa också hade.
Alltid trevligt när någon kan rekommendera en alternativ metod:)

Min alternativa behandlare, sa en gång till mej att ledvärk ökar med denna urinsyra. Samt att om kosten består av övervägande protein, ökar urinsyran.
Sen är ju alltid allt individuellt
.
Kom på detta när jag läste ditt inlägg #0