Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettreumatoid-artros
Läst 9059 ggr
Ylva-Li
2

Artrosfunderingar

Hej!

Jag råkade snubbla in på en sida om artros och det slog mig att alla symptom stämmer in på mig.
Jag har alltid haft ont i händer t.ex sen tonåren ungefär, och knäna har alltid låst sig och knäppt otrevligt och smärtsamt. Allra värst vintertid när det är kallt. Märkte själv när det var dags att ställa undan cykeln för då låste sig knäna så pass att det var omöjligt att cykla.. Detta som 14-åring.

I vuxen ålder, 26 år, så har detta tilltagit. Dels har jag gått upp mycket i vikt och det ger ju dålig effekt på knäna förstås. Plus att jag är väldigt otränad.

Vissa dagar kan jag knappt gå för att knäna värker så.. Att ta sig över en tröskel är enormt de dagarna.. Riktigt jobbigt.

Pga knävärken så har jag fått börja på vattengympa vilket är super! Det knakar och knäcker och gör ibland ont under gymnastiken, men vad jag läst så ska det ju vara bra iaf. Gör mindre rörelser om det gör FÖR ont.

Känns ju mindre kul med detta när man är såpass ung, men å andra sidan är jag "van". Har ju haft detta sen tonåren, minst.
Det knäcker dessutom i käkarna och jag har mycket svårt att öppna munnen ordentligt. Vissa dagar är det svårt att få in en fullproppad gaffel..

Just nu har jag jätteont i händerna.. Jag satt och ritade igår i flera timmar, vilket jag får lida för idag. Gör ont bara att skriva på tangentbordet. Och rita nu, det är otänkbart!

Så min fråga är lite vad man egentligen kan göra åt detta? T.ex händerna. Finns det nån "huskur"?
Jag har en tid hos min läkare i december. Men min sjukgymnast tyckte inte att det lät som artros, det syntes ju inget på röntgen. (min mamma och mormor har diagnosen artros och det syntes inget på deras röntgen heller. Dessutom ställde hon väldigt vaga frågor och fokuserade på mina knän och ville mena att det enbart var pga övervikt. MYcket ja, men inte allt. Värre av övervikt absolut. Men varför gör det då ont i höfter, käkar, händer, armbågar?)

Mediciner? Vad tar ni för nåt? Jag tar panodil, vilket jag tycker funkar rätt ok mot smärtan iaf. Dock vill jag ju inte ta allt för många heller.. men tyvärr så blir det några gånger i veckan. Speciellt innan vattengympan, annars kan jag inte vara med. Och det vill jag, för jag måste röra på mig. :)

Nu blev det mycket och kanske rätt svamligt. Hoppas ni står ut med det. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

Kan tillägga att jag inte blir svullen i nån kroppsdel, eller direkt varm när det gör ont. I händerna just nu är jag snarare kall.

Jag är dessutom något överörlig i knäleden, vilket verkar vara rätt vanligt bland kvinnor. (bara där ingen annanstans.)

Sen vet jag inte om det överhuvudtaget har nåt sammanband, men ligger jag på sidan så somnar mina händer, ibland hela vägen upp i armen. Mycket obehagligt. Nåt är skumt i axlarna för det känns väldigt obehagligt när jag "rullar" axlarna. (en övning vi har på gympan. Känns som att det domnar, sticker, pirrar lite i axeln.)

Röntgade båda knän med magnet och vanligt och det enda de kunde se var att jag hade liite för lite brosk i ena knät.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[ElisabethYL]
0

Jag känner igen mig i i stort sett allt du skriver. Det jag tar är artrox, den är receptfri i småburkarna (60 tabletter) men receptbelagt i större burkar (180 tabletter). Kanske är något att kolla upp?

Ylva-Li
0

Det lät väldigt intressant! Helt klart värt att kolla upp. Tar du det varje dag eller vid behov?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[ElisabethYL]
0

Den ska man ta varje dag 1 tablett 1-2 gånger, beroende på hur kraftig artros man har..

Kolla på apotekets hemsida www.apoteket.se (om jag minns rätt)

Hoppas det hjälper!

Ylva-Li
0

Tack! Låter onekligen bra. Funderar om jag ska vänta på min läkartid dock, för de var dyra! Och jag har nog snart frikort på medicin. :)

Skulle vara underbart om det kunde lindra lite så man kunde ut och gå igen! För det kan jag inte idag.. Får så enormt ont i knäna.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Tatsu
0

Jag har nyss fått diagnosen artros i knän, men har även värk i händer fötter,höft och armbåge.

Kollat lite om Artrox och det står att man ej ska äta dem om man är skaldjursallergiker. Jag håller på att försöka hitta något som mjukar upp leder samt att jag ska till sjukgymnaster för att få ett träningsprogram.
Det är viktigt att man försöker att röra sig har de sagt till mig annars blir lederna stelare.

Jag har ett jobb där jag går hela dagarna och det börjar bli olidligt för det värker i knän och hela nederbenet. Har smort in mig med Zoon men hörde att man skulle göra uppehåll efter några dagar för hudens skull, använder fleece runt benen och ligger högt med dem på natten. ( Inbillar mig att det hjälper ialla fall)
Har fått remiss för magnetröntgen men jag fick brev igår att det kan ta upp till 6 månader.

Jag har också fått rådet att försöka gå ner i vikt, vilket jag har försökt i snart 20 år och inte lyckats.

Är det någon som har något tips som kan lindra värk och stelhet är jag också jätteglad.

TAtsu

AnnaLundin
0

#6 - Artrox är en av alla glukosaminpreparat på marknaden, leta reda på något av de andra och kolla ifall de innehåller skaldjursdelar.

Har du fått några andra läkemedel? Annars bör du nog börja i den änden, för att få hjälp - när smärtan försvinner blir rörligheten större just för att det inte gör ont.

Sen ett helt annat tips, försök få ut skor från ortopedverkstan, att ha när du jobbar. De kan utforma skor som underlättar för dig och minskar dina smärtor.

Ylva-Li
0

Jag har en liten undran igen.
Idag värkte mina knän nåt enormt. Hade en vetekudde på (varm) och det var jätteskönt. Men, är det bra för artros?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnnaLundin
0

Det som känns bra är bra, det är i alla fall min devis. Cool

Du vet ju inte ens om det är artros du har.

Ylva-Li
0

Så sant, men "risken" är stor. :) Med alla sympom, ärftlighet etc.
Kanske var reumatism man inte skulle ha varmt på? Det var nåt jag läste nånstans.. Minns bara inte var och vad.
Inflammationer brukar ju kallt vara bättre, så att det lägger sig.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnnaLundin
0

#10 - kyla används bara vid akuta skador, jag har aldrig hör att man ska använda kyla vid ledvärk. Jag kan bara tala för mig själv och det jag kan konstatera är att värme hjälper mig väldigt bra. (inflammationer i mjukdelar, ligamentfästen etc) För att ta ett exempel - i vanliga simhallen är det 29 grader i vattnet, där stelnar jag till. I bassängen på behandlingsbadet är det 34 grader, där mjuknar jag (även om jag gärna hade önskat ytterligare 1-2 grader varmare…).

--

efter att ha tänkt en stund kom jag på att det var några som tyckte det blev bättre med kyla när vi hade "handträning" när jag gick på treveckors rehab. men det var väldigt individuellt och inte beroende på diagnos. Så jag vidhåller att man det som känns bra är bra.

Ylva-Li
0

#11 Ah ok. Jag minns bara när jag hade inflammation i knäna för ett år sedan och blev rekomenderad att ha kallt på dem en gång per dag ungefär. För att hålla svullnaden nere. Så det var det jag tänkte på.

I mitt fall så blir jag oftast kall när det gör ont, och det gör ondare när det blir kallare, så det känns egentligen rätt naturligt att ha på varmt då.
I varmvattensbassäng trivs jag super! Såå skönt! Även om det också gör ont ibland. Kroppen har väl inte riktigt hunnit "vakna" för mig när jag väl kliver i. Men med värktabletter i kroppen först, så fixar jag bassängen utan problem, vilket känns toppen!
För träningen behöver jag, inte bara på ett sätt utan för viktens skull också. Iom all smärta så orkar jag inte träna på vanligt vis, så vattengympa är perfekt.

Tror jag har en liiten aning om varför min sjukgymnast inte tror jag har artros. Eftersom hon fokuserade just på mina knän och där har jag ont konstant. När jag vaknar är jag stel och det gör ont, när jag har gått mycket så värker det nåt enormt. Men iom min rätt kraftiga övervikt så lägger det ju också mycket tyngd på knäna, så det antagligen gör ont vad jag än gör. Den möjliga artros som gör ont vid vila och övervikt som gör ont vid rörelse.
Men resten av kroppen känns bättre efter lite rörelse, som i vatten t.ex. För inte sjutton känns det normalt att ha ont i fingerlederna när man skriver vid datorn.. eller knådar deg? Något jag aldrig funderat på som ung. För jag trodde det var normalt.. Eftersom mamma har samma problem.

Nu blev det långt igen. Man hinner fundera mycket ibland. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

Om en vecka ska jag till läkaren! Ser fram emot besöket men är förstås lite rädd för att inte bli tagen på allvar..

Just nu har jag haft ont i fingrarna (i lederna) i en vecka.. Bakade i söndags och det är något jag inte fixar utan att få ont. Att knåda deg gör jätteont! Så nu har jag extrem värk i fingrarna.
Mor min tipsade om att värma en vetekudde och ha fingrarna i. det brukade hjälpa henne iaf.
Själv har hon precis skrapat bort en knöl på sin tå, som hon fått pga artros. (tror det var nån knöl iaf.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||