Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettpsoriasisartit
Läst 6007 ggr
MarHai
0

När fick du din diagnos?

Många har tyvärr dåliga erfarenheter av läkare och undersökningar, berätta gärna hur det gick till för dig när du fick din diagos.
 Hur lång tid tog det, och hur gammal var du då?
Mycket krångel med läkare?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Tassy]
0

Jag har haft ganska omfattande problem med värk större delen av livet utan att kunnat få ordentlig hjälp och förklaring. Det var först när kroppen mer eller mindre la ner och jag höll på att stryka med som jag fick min diagnos. Detta var under våren/sommaren 2008. Jag var ca 20 år då.

När jag väl fick någon att lyssna på mig så skedde allt blixtsnabbt, och jag fick diagnosen rätt omgående. Jag fick preliminär diagnos efter första läkarbesöket, och när provsvaren kom drygt en vecka senare så blev diagnosen fast.

Jag slussades omgående in i ett rehab-team och fick en komplett utredning.

Jag har haft ett spänningstillstånd i kroppen i alla tider, men man misstänker att just fibromyalgin utlöstes som en följd av en dubbel whiplash skada samt en hel del psykiska påfrestningar.

Anna86
0

Mina problem började i maj 2008. I oktober/november fick jag diagnos. En hel del hattande hit och dit, massor med prover, röntgenbilder m.m men när min läkare förstod att det inte var någon värk som var tillfällig så har vi kommit riktigt bra överens och hon är ett stort stöd, även om hon är nästan omöjlig att få träffa då hon har så mycket annat för sig :P

emiya
0

Blev sjuk i mitten av 80-talet. Slutlig diagnos ställdes 1990, efter flera valser runt i sjukvården och en utredande sjukhusvistelse.

Rita-S
0

Jag har väl haft smått molnande värk så länge jag kan minnast, men mellan 20 och 24 slog det fullt ut då jag jobbade innom renhåll. Jag blev sjukskriven för ryggproblem, blev bättre, gick tilbaks på jobbet, sjuk igjen osv.
bytte jobb och satt i kassan på rimi i norge typ, samma hände. Jag sa i slutändan upp mig medan jag gick sjukskriven.

Ungefär ett år tog det att utreda mig. Då fibro inte syns på nåt blodprov måste dom eliminera alla andra sjukdommar som delar symptom med fibro. Dom flesta avslöjast vid blodprov eller röntgen men några handfullar måste eliminerast på andra sätt.

jag fick min diagnos ungefär vid 26 års ålder. Jag kan inte säga det var så mycket krångel med läkaren som utredde mig heller, kanske vissa innan var struliga, men dom har jag glömt.  Han tog mig på alvar, forsökte leta anledningar. Fibromyalgi ramlade jag över själv på internet tack vare en kompis som skickade en länk och sa "jag tycker det är skumt hur mycket som stämmer på dig".
Jag gick till läkaren och sa "hjälp mig att eliminera fibromyalgi". "visst skal vi" svarade han, och tyvärr blev det ju min diagnos i slutändan.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

vildarosen
0

Jag fick  min diagnos i september -08 efter flera år me värk i kroppen.. men det senaste året så har det blivit värre på andra ställen i kroppen oxå o dom på reumatologen letar vidare nu… Hoppas dom hittar nåt mer för det är jobbigt att ha det så här o inte veta om det är nåt mer reumatisk eller nån annan sjukdom som ger såna här symtom!!

Ett halvår tog det innan dom sa att det är becthetew jag har,ärvt det av min far..

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

iml73
1

Jag har under flera år som ung haft ont lite här och där, ont i knät ena dagen och i foten den andra - tänkt att jag är helt knäpp typ!.

År 2000 sökte jag för ont i kroppen och jag kom till en reumatolog som besökte VC i december 03, oturligt nog hade jag inte ont på en fläck då.

Tre veckor senare började det med ont i foten, sedan den andra och så ett finger, sedan handleden. Jag jobbade 100% i hemtjänsten och i mars 04 så grät jag när jag kom hem från jobbet.

Krånglade med VC och min husläkare sa att har man lite reumatiskt så får man räkna med att ha ont! Va, jag har inte reumatism mig veterligen. Hur som helst fick jag naproxen utskrivet vilket inte hjälpte ett skit. Ringde reumatologen direkt och fick veta att jag blivit avskriven då jag ej hade symptom vid undersökningen 03. Jag såg framför mig flera års väntan igen och allt kändes så hopplöst. Ringde VC igen och fick då komma till en AT läkare och jag säger tack och lov för denna unga tjej!

Hon ringde reumatologen och jag fick orudis Retard utskrivet. Fick en återbesöks tid 2 veckor senare och vid de besöket var jag ännu sämre. Nu var händer,fötter, handleder, fotleder och knä inflammerade. Hon fixade en akuttid en månad senare på reumatologen åt mig.

Dock ringde jag veckan efter och frågade om det var normalt att ena benet är 6 cm tjockare än det andra - jag fick komma samma dag.

Då började alla medicinbehandlingar, Salisyperin, Plauqneil, Metrotrexiat, Sandimun, järn, Folsyra, Alvedon och gud vet vad. Tills jag äntligen fick Humira.

Jag går alltså på ett biologiskt läkemedel och var med i en studie om Humiras effekt på PsoA. Den hade jättebra effekt och bara 2 veckor efter första injektionen så började det vända.

Nu är jag 100% arbetsför och mår riktigt bra. Visst känner jag av det ibland men det är ju inget mot hur ont jag hade när det var som värst.

Nu skall jag dock kolla om jag har antikroppar för bindvävsjukdom - hade ngt förhöjt under studien 2006 och nu skall jag ta prover i veckan så får vi se vad det visar.