inflammation i led
Jag tror jag har fått min första riktiga inflammation i en led - mina inflammationer sitter ju annars uteslutande i ligaments- och muskelfästen.
Leden är den innersta på lilltån, som jag lyckats slå i ordentligt ett par gånger det senaste året. Jag antar att ursprunget till inflammationen sitter i denna orsak, men det är ju ändå en ledinflammation - antar jag. (svullet, varmt, ömt och lite rött)
Det jag funderar på är om jag kanske borde gå och få en kortisonspruta i den aktuella leden så snart som möjligt för att kanske slippa vidare besvär där. Eller ska jag bara låta det vara eftersom jag tror att ursprunget är annat än min sjukdom?
Jag är ju övertygad om att sjukdomen kan "ta över" en befintlig inflammation och göra saken ännu värre - så blev det på min mamma (som inte hade någon diagnos eller övriga besvär då) när hon bröt handleden, det blev aldrig riktigt bra och till sist när hon fick handen omröntgad visade det sig att hennes ledbrosk var alldeles obefintligt och det fanns fler förändringar i småbenen i handen. DÅ fick hon sin diagnos, psoriasisartrit, precis som jag har.
Vad tror Ni här, hur bråttom bör jag ha med kortison i leden?
Du bör nog kontakta din läkare och rådfråga.
Hoppas det blir bra!
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin