Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: läkarbesök
Läst 28792 ggr
Chestnut
7

Hur säkert är reumatisk faktor?

Hej!

Undrar hur säkert blodprovet "reumatisk faktor" är, är värdena helt normala = ingen reumatisk sjukdom överhuvudtaget eller finns det reumatiska besvär som inte syns på provet / där värdet kan vara normalt?

Med vänliga hälsningar
Chess

Anna86
8

Ja, det finns reumatiska sjukdomar som inte dyker upp på prover. Exempelvis psoriasis artropati vilket jag vet av egen erfarenhet…

vildarosen
0

Ok bra att få veta att man inte är ensam om att det ej syns på blodprover…

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

Lill-Kisse
4

Det förefaller troligt att reumatiska symptom inte kan klassas som reumatism enbart av blodprov. Röntgen används också för att se om det finns skador på t ex skelettdelar. Varianterna är många.

När jag nyligen bad att få bli undersökt, togs en massa intressanta prover, som visade att jag är jättefrisk. Ändå hade jag inflammationer och värk på vanligt förekommande ställen, så det såg oroväckande ut. Ytterligare prover skickades till Reumatologen och svaret blev att "de labprov som togs i blodet inte gav några hållpunkter för reumatisk sjukdom". Då är man ju inte sjuk i RA utifrån just det provet, men jag har problem med lederna ändå.

Läkaren hade en teori om att jag kanske ärvt släktens svaga leder och har lätt att få problem med lederna av den anledningen. Fortsatt träning för att stärka muskler och ledband rekommenderades. Jag är glad att blodproverna inte visade RA och ska försöka träna mera regelbundet och målmedvetet, så kanske jag kan hålla spöket borta. Det får inte bli ett mål att klassas som reumatiker.

Lottalis
0

Jag har reuma faktorn. De hittade en infektion som de inte fick tag i höll på ca 1år innan det kom att det är reuma. Har också AIH så därför letade de vidare.

Visst har jag vetat om att det varit något på gång i lederna i många år men inte så pass att det varit problem. Problem med leder utan reuma faktor finns i släkten.

Slutade med kortison för AIH 30.5 (sytostatika på). Nu har jag ständig värk i lederna, fingrar och handleder. Handleder bara bränner till ibland vid rörelse. Ryggen sjunker i hop när jag går och står och sen kommer värken. Sitter ner en stund så försvinner det men samma på nytt igen. Styv i alla leder.

Får en ordentlig genomgång i september, men det är ju lååångt dit.

Hur gör jag nu vilar - jumpar??? Ni med erfarenhet hur gör ni? Kommer nog att ordna läkarbesök om det inte ger med sig.

Jobbar med eget och har så mycket sjukdagar(pga. AIH) att det blir snart fråga om inv pension. Som jag inte vill ha ännu.

AnnaLundin
0

jag har ingen reumafaktor (därför dröjde det innan jag fick nån vidare utredning Skrikandes)

inte heller några skelettförändringar som syns på röntgen

mina besvär sitter främst i ligaments- och muskelfästen och tackochov lyssnar läkarna på mig och ställer diagnos efter sytmptomen.

Lottalis
0

Tydligen jättesvårt att få helt koll på reuma sjukdomar.

Eller vad tycker ni?

MarHai
0

På mina blodprov syns ingenting i stort sett. Jag har förhöjda sänkor, men annars ser det bra ut.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

asvensso
5

Jag har Bechterew och negativ reumafaktor. Daremot positiv HLBA-27. Som kvinna var det ju osannolikt att jag skulle ha Bechterew. Jag hade ont i 7 ar innan jag fick diagnos vid 23 ars alder. Lakarna kom upp med en massa teorier om att jag vaxte for snabbt och att min rygg var lang etc etc. Det hjalpte inte att jag hade regnbagshinneinflammationer och valdigt ont.

Till slut var min sanka over 100 och jag brot ihop hos doktorn efter att ha forsokt arbeta heltid med 4 timmars somn per natt under en langre tid. Fick da Naproxen och inom ett ar mitt forsta magsar ocksa. Those were the days.

Bechterew drabbar ocksa andra leder an ryggen men de flesta som har den har i borjan smartor i backenet och ned over rumpan och ovre laret. Det gor ont nar man ligger plant i sangen och ofta vaknar man pa smatimmarna och far ga upp och rora sig lite. Ofta problem med ischias.

Jag har under alla ar haft inflammationer i ena axeln, armbagen, akillessenan pa halen, hofterna, knana (tomt dem otaliga ganger), talederna och aven handlederna och kakarna. Satter sig lite overallt.

Det finns inget enskilt test pa Bechterew men i mitt fall var det en kombination av:

HLBA-27 positiv

Backenforandringar i sacro-ilica lederna

Ogonproblemen

Raynods i hander och fotter

Langt meddelande men ge inte upp!! Hog sanka och smartor i leder ar INTE normalt  och manga lakare ar inte tillrackligt bra pa att stalla diagnos. Det kraver manga tester och tyvarr sa kollar de statistiken (som i mitt fall) och enligt den skulle jag ju inte alls ha Bechterew.

Ibland kanns det som om man maste vara frisk for att orka vara sjuk!

Lottalis
1

Så sant, man måste vara frisk för att orka vara sjuk.

Tur att du fått rett reda på vad som är fel.

Har du ännu lika mycket värk?

Jag har märkt att bara jag smörjer in mig med kylsalva på kvällen så kan jag få en hel natts sömn. Från nacke till tårna. Även om jag inte då värker. Jag får ju inte äta tabletter.

vildarosen
1

För mig så va det att det syntes på röngten bara men då min far har det så va det ej nån tvekan från reumatolegen. Men senaste 6 månaderna så hr det blivit värre och dom letar efter andra reumatiska faktorer på mig. Mina småleder verkar o svullnar upp,ont under fötterna så man knaptt kan gå,käkarna värkar o ibland går det ej att stänga munnen när det är som värst!

Värktabletter tar jag ner jag inte orkar längre me värken o då är det när jag ska sova men inte alla dagar för magen pallar inte det. Sambon tycker jag är fantastikt på att klara mig utan dom då jag har ont.. Men det är jobbigt! ska ta upp det me läkaren nästa gång o höra om det finns nåt annat som är bättre för magen..

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

asvensso
1

#9 Nej!! HURRRA for medelaldern!!

Manga Bechterew-patienter upplever som jag ett aggressivt forlopp fram till ca 35-40. Jag ar 44 och har nu ingen inflammatorisk vark pa 9 ar. Jag har problemen med ogonen men inte lika ofta.

Eftersom ryggraden nu ser ut som en bambupinne sa har jag andra besvar - nerver som kommer i klam och diskar som kranglar ibland. Det racker med ett par Nurofen eller en arthrotec da och da.

Vad som ar lustigt med oss smartpatienter ar att det syns pa ECG - hjarnvagor. Jag sov en natt pa somnkliniken for ett par ar sedan for jag snarkar mycket. Det visade sig att omgivningen overdrev - hehe- och jag snarkade normalt. Daremot har jag nervryckningar i benen och sa fragade doktorn om smartor. Jag sade att det ar mycket varre forr  tiden men manga ar av nattsmartor satter spar i hjarnan tydligen. De kunde se att jag hade nagot monster i hjarnvagorna som visade att jag hade en underliggande smarta i kroppen. Mycket intressant!

Ryggen och alla leder mar helt fantastiskt bra pa min Tempurmadrass!

permobil
0

jag har fått samma diagnos av 2 helt oberoende reumatologen på 2 helt olika sjukhus.

Inga prover som visar det och inte röntgen heller ännu men helt typiska symptom.

bertina
0

den ortoped som har opererat mej mäst säjer, kolla dina leder!

Han har skickat vävnadsprov från min kropp, under operation. Dessa prover överstämmer med RA. Han ber mej att utreda mina leder. det är alltså detta blodprov som min Vårdcentral tar. Svaret efter någon vecka var att allt var som det skulle, PHU. detta har uppretats 2 ggr. jag orkar inte mer. nu väntar mr. under sept.