Bli frisk på beställning...
Fy! 
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Vad mer kan man säga ????
Kolla över regelverket !!
Det är 30 000 nästa år och 20 000 nästkommande år som kommer att bli utförsäkrage
Dessa kommer att bli tvungna att söka socialbidrag för sin överlevnad som reglerna ser ut i dag
Och när man söker socialbidrad får man inte ha några tillgångar som går att sälja och på det sättet klara sin försörjning
Det betyder i klartext att man kan tvingas sälja sin bostad eller bil eller vad nan har som går att omsätta i reda pengar
Så vi kan få se personer bli tvungna att lämna sina bostäder och satta pågatan i och med detta
Sven A….skulle inte du ta bort inlägget???? Blev ju felaktigt "iklistrat"…?????
Det här är inte min sajt här kan jag inte göra det
Det är sajtvärden här som kan göra det och eventuell medarbetare
Jag har inga sådana rättigheter här
hmmm…tyckte jag läste du var värd här med….sori
..nu har duktiga MarHai fixat till det…Tack så mycket för det 
Fast ärligt talat, jag tror faktiskt att det FINNS arbeten som de flesta reumatiker skulle kunna klara av att jobba med, om inte heltid så åtminstone på deltid. En av mina vänner hade i mååånga år en 25%-tjänst (2 timmar varje förmiddag) som kontorsråtta på ett åkeri, det har nu utökats till 3 timmar om dagen. Det var efter en utredning om hennes arbetsförmåga som man kom fram till att den just då låg på 2 timmar om dagen.
Det jag önskar är att det satsades mer resurser just på att utreda hur stor arbetsförmåga man verkligen har. Om någon av Er känner att hotet om indragen sjukersättning är överhängande, varför inte kontakta fk och fråga ifall de kan utreda arbetsförmågan - i tid innan det blir aktuellt… För, som sagt, jag tror att det finns något som de flesta kan göra.
Det är många med funktionshinder av olika slag som skulle kunna arbeta vissa timmar men de stelbenta reglerna sätter ofta stopp för detta
Även arbetsgivarna är ofta motståndare till att anställa personer med funktionshinder
De vill i regel bara ha fullt friska personer
#9 Det är precis så det är.
Jag vill verkligen jobba, kanske inte klarar heltid, men åtminstone halv. Och jag hoppas så att hitta något efter rehab och utredningar.
Men som du säger..AG vill ha friska personer..gärna unga oxo..Inget ont om de unga, de ska ju absolut ha jobben först, men vi äldre icke helt friska hamnar ännu längre ner på skalan…
Å andra sidan så finns det arbetsgivare som kanske behöver ha en deltidsanställd, men som inte ens orkar försöka hitta någon eftersom de flesta idag vill ha en heltidsanställning. Det är ju också så att deltidsarbetslöshet inte funkar något vidare att kombinera med a-kassa så kanske är det lättare än ni tror att hitta jobb?
Nu är jag ju inte superhandikappad av min sjukdom, men visst är jag påverkad. Och jag ska ta ett exempel - jag har tidigare jobbat som lastbilschaffis. För några år sedan ringde jag upp ett åkeri som sökte sommarvikarier och frågade ifall de hade något jobb för en ledvärkskärring som var mest köra och så lite lasta och lossa som möjligt. Efter fem minuter i telefon hade jag fått ett jobb, trots att jag inledde med att tala om att jag inte var frisk och i ett yrke som normalt kräver stark fysik. (fast 5 veckor på heltid var precis över gränsen för vad min kropp orkade med… sista passet var en pina!) Man måste fokusera på det man faktiskt klarar av och inte så mycket på allt man inte kan göra.
Jag erkänner att jag inte är insatt - finns det möjligheter idag att arbetsgivare kan få bidrag för att anställa personal med funktionshinder? Eller kan kanske "nystartsjobb" vara aktuellt? Det jag fiskar efter är att man på detta vis kan få komma in på arbetsmarknaden och väl på plats kan man göra sig oumbärlig för arbetsgivaren.
Man har dragit ner på möjligheterna tilllönebidragsanställningar som var ett bra sätt att slussa ut funktionshindrade på arbetsmaarkmaden
Man har även förändrat samhall som var till för att arbetshamdikappade skulle slussas ut till arbete så många möjligheter har man tagit bort
Det finns även ett hinder till och det är att arbetsgivarna ska stå för de första 14 dagarna
av en sjukperiod
Så man har försämratpå en hel del områden
Och många av de lättare arbetena har försvunit från den svenska arbetsmarknaden och är fölaggda till låglönearbetsländerna
Så det blir allt svårare för de funktionshindrade att komma urt på arbetsmarknaden
#12 - fast för kroniker med många sjukdagar finns möjligheten att förhandla bort att arbetsgivaren ska stå för de första veckorna + att även karensdagen försvinner.
intressant tråd!