Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettokänd-diagnos
Läst 9415 ggr
Sara
1

Knölar?

Jag har fibromyalgi och för ca 7-8 år sedan blev jag utredd för reumatism men fick diagnosen fibromaylgi.

För ett par år sedan så började vissa leder svullna upp (Oftast fingrar men även fotled, handled, knä) och det blev knutor på senorna mitt i händerna. När knutorna sitter i handen kan jag inte använda det fingret ordentligt, det går inte räta ut.

Jag har sökt 3 olika läkare för detta och svaren blev också tre olika. Hormoniellt, inflammatoriskt och fibromyalgiskt.

Nu har jag fått 2 knölar under ena armbågen som har suttit där i ett par månader. Ibland är de ömma, ibland inte.

Jag var idag hos sjukgymnasten och frågade om detta och hon hade personligen inte så mycket kunskap om det och hennes kollegor som arbetade med reumatiker hade semester. Men hon sa att det här med knutor kunde vara symptom på vissa reumatiska sjukdomar.

Är det någon som känner igen mina symptom och tror/vet vad det är?

Sara

fibro
2

Googla på "ganglion" och "reumatiska noduli".

Kanske kan ge en ledtråd…Flört

Sara
0

Tack!

Sara

Sara
1

Har läst lite om båda sakerna och börjar bli lite orolig.

Just nu har jag onda knölar i både skinnet och på benet/senorna på ena armbågen och en ond knöl i skinnet på andra armbågen. Min högra mittenfingerled är svullen och öm på ena sidan. På högra tummens topp har jag 2 ömma knölar.

Tänk om det inte är fibro jag har egentligen? Jag är testad ANA neg men kan det ändras eller kan man ha RA ändå?

I varje blodprov så har jag en liten infektion vilket läkarna förklarar med chrons.

Sara