Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 13297 ggr
vildarosen
6

Vetekuddar att göra..

är det någon som vet hur mangör egna vetekuddar som man kan värma och ha på sin nacke t.ex. så tispa gärna mig för jag vill göra såna till mig själv till att börja me!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

Chestnut
2

Det är bara att ta ett tygstycke i 100% bomull (gammalt påslakan kanske?), vika det dubbelt, sy igen så att man får en påse med en öppen kortsida. Lagom storlek på tygstycket tycker jag är 80 x 25 cm (den blir bara hälften så lång efter du har vikt den). Sedan fyller man påsen och syr igen. Om man vill kan man göra ett fodral till den i något annat tyg med till exempel knappar på som gör fodralet lätt att ta av när man värmer påsen. Fodralets uppgift är att skydda mot smuts.

Fyllningsförslag: Ris, körsbärskärnor, vete, havre, linfrö..

Ett tips när man micrar den är att samtidigt ha en kopp med vatten inne i micron - mindre risk att den börjar att brinna och dessutom upplevs fuktig värme som varmare.

Hoppas att du hängde med, bara att fråga annars! Skrattande

Med vänliga hälsningar
Chess

vildarosen
0

Aha är det så lätt! Tack så mycket för beskrivningen,är det nåt så frågar jag!Glad

Mvh Rosen

Linn
0

Jag tycker att vetekudden vi har hemma som är igensydd på flera ställen är bättre. Man får värmen fördelad bättre än om man har en stor påse.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

kakan71
0

Under textil finns det tips på hur man syr en vetekudde.

http://pyssel.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=6ac073d8-cd36-4691-95dd-3683afcbd9b3

Funkar inte länken sök på sajten och skriv vetekudde så kommer du dit.

Chestnut
0

#3 Du menar som kanaler? Har provat att göra det med, men det blev ganska bökigt att fylla. Kanske inte det man ger sig in på första gången Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

totajohan
0

Va bra tips om vetekuddar!

Lottalis
0

Jag kommer att göra en åt mig. Den gamla hittas int.Flört

vildarosen
0

Ska köpa linnetyg imån till det och låna mormors symaskin då min paja förra veckan!Sen så ska jag göra flera stycken!!Glad

Mvh Rosen

Linn
0

Symaskin ja.. Det är det dåligt med här hemma. Får väl ta och köpa mig lite tyg och låna svärmors symaskin. Saknar verkligen vetekudden. Mamma har några stycken hemma.

Jag har funderat över om man inte skulle kunna sy typ en väsk eller något som värmer hela ryggen. Eller i alla fall en avlång sak som man kan spänna runt kroppen så att man kan sitta upp med kudden i ryggslutet.

Linn

vildarosen
0

Det borde ju gå att göra eller en väst me fickor som man kan lägga in vetekuddarna i!

Mvh Rosen

Linn
0

Det skulle kunna funka.

Men tror att jag börjar med en avlång sak som man kan spänna ihop med typ kardborreband eller något. Men jag vill inte ha värmen på magen så jag får göra en bit som passar över min rygg och bara fylla den.

Linn

Lottalis
0

Ex. Gör en lång, dubbel halsduk sy över att det blir många fickor. Sy sen på kardborre i bitar där du tycker att det passar. Enkel och flyttbar, lång sängkamrat.Flört

Linn
0

#12 Tror faktiskt att jag ska ta och göra det.

Linn