reumatism - födoämnen
Är det någon som reagerar men ökad värk vid intag av vissa födoämnen ??
vid stort inntag av socker öker iaf min fibrovärk. Min läkare bekräftade info jag fick från en sajt där det sto att alkohol, socker och koffein är stressande för muskler och leder och kan leda till ökad värk, så jag är mycket måttlig på detta håll. Jag dricker inte kaffe, har inget socker i kosten pga lchf, och har alltid varit måttlig på alkoholfronten..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Tack för denna info…Denna fundering slog mej häromdagen när jag vilade…jag tycker inte att det är så kul & vila….då far tankarna iväääääääg. Eftersom jag mått sämre i några månader, så är det mycket vila.
Men denna helg har det ju varit helt underbart väder, då känns allt mycket bättre

#1 Det där var något som flög förbi i tankarna igår. De senaste gångerna jag har druckit har jag blivit så väldigt trött, fått jätte ont i huvudet och kännt mig mer öm i hela kroppen, inte bara allt ont utan ytterligare ömmare mest överallt. Så det är något jag ska tänka på.

Får ökade besvär när jag äter mycket mjölkprodukter, t ex ostar. Har också slutat med kaffe, men dricker the - det kanske inte är så mycket bättre.
Socker och för mycket sädprodukter (gluten) påverkar också.
Det finns ju koffeinfritt the, roiboos the tex :)
För mycket kolhydrater, rött kött, alkohol och koffein gör att jag får ökad värk. Har även märkt utav ökad värk när jag ätit något med massa E-nummer (har dock ej lärt mig vilka jag reagerar på).
Har även märkt att om jag hoppar över någon måltid får jag fruktansvärt ont i hela kroppen, vet ej om det är fibrorelaterat eller om det är något annat.

Mina värks o symtom har halverats sedan jag övergick till att äta LCHF. Mycket mättade fetter och minimalt med kolhydrater.
Så jag har halverat medicineringen också.

#5 Har faktiskt börjat dricka Roibos-the och vitt the mer och mer! Ska försöka vänja mig vid de gröna théerna också, har haft svårt för dem tidigare eftersom de inte är goda att dricka med mjölk i…

Att mat o dricka kan förstöra så mycket för oss me reumatisk!!Jag har läst att många som slutar me kött brukar må bättre då men jag vet inte… Har ej testat det.. kaffe däremot får jag inte ont av att dricka me vanligt the´ usch…men då jag är diabeteker så är det inte mycket kolhydrater,socker osv.. men har inte tänkt på att nåt av det gjorde mig dåligare när jag åt sånt.. men detva ju ett bra tag sen..
Det gäller att testa sig fram så man märker va som inte funkar i matväg!
#9 jag har fler bekanta med olika reumatiska lidelser som mår bättre av att utesluta fläsk. Rött kött, fågel och fisk äter dom men inget fläsk exempelvis :)

jag minns nu inte var, men läste på en reumatiker-folder att grönt thé sades förvärra reumatiska smärtor, så nu har jag plockat bort det ur kosten.
Har återkommande skov med inflammation i magsäck och tarm också, har märkt att överdrivet intag av kolhydrater gör mig illamående, annars så är mjölkprotein-intolerant också. (inte underligt att man har D-vitaminbrist på toppen av allt det)

Aha, grönt the
….. men det ska vara sååååå bra
…. Lägger det på minnet. Ska kolla med mina "alternativt tänkande" vänner, som annars bara pratar gott om grönt the. 
Pratade med min läkare som konstaterade att jag har gikt(dock ej portvinstå utan den andra gikten som jag nu glömt namnet på) det här om maten. Han sa att lagom mycket av allt är bäst så länge man mår bra. Man ska inte överdriva på något håll.
Sen sa han så här också:
Rött vin får många mer värk av men vill man dricka det så är det bäst att dricka vin från länder med mycket sol tex Australien för de blandar inte in så mycket tillsatser i sina viner.
Kaffe förvärrar ofta men man vet inte riktigt varför.
Äta kött eller vara vegetarian får man prova sig fram med men inte alls säkert att det blir bättre om man utesluter kött.
Tillsatser i maten kan göra värken värre.
Man får prova sig fram tycker jag. Mycket gör ibland tycker jag hur man mår i övrigt också. Ibland kan man äta allt utan att det märks och ibland inget alls nästan utan att man får värk.
Tycker även att man kan prova en sak som heter Svenskdroppar som är alternativ medicin. Det har jag gjort och det hjälper mycket tycker jag.
Fick också tips av en arbetskamrat om att det är bra att dricka ingefäravatten. Man köper färsk ingefära som man river och lägger i vatten och dricker.
Har en kompis som tog ingefära mot sin reumavärk. När hon fick höga levervärden slutade hon ta det, sen var värdena ok. Hon tog det under en lång tid.

Min tjej har reuamtism finns det nåt som jag kan göra för att hjälpa henne med maten tex för att få ner lite av hennes värk?

Kärlek & omtanke 

#16 bra tips till #15!

Jaa, man kommer långt genom livet mad kärlek,förståelse & omtanke !!!!!!!!!!!!!!!!

#18 ja det har du helt rätt i!