Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettmediciner-och-behandling
Läst 10076 ggr
Rita-S
0

Alternativ behandling?

Brukar ni använda hälsokostpreparater, nån form av diett, behandling eller annat som inte anses va nån traditionell behandling?
Får ni hjälp av denna?
Hur går det till?

Dela av er :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

emiya
0

Använder mig av magneter. Sover på magnetmadrass och har kudde och täcke med magneter i. Har även andra saker med magneter, halsband och armband t ex. Sovsystemet gör att jag sover utan värk, vaknar utvilad och får energi. Magneterna ger ett allmänt välbefinnande.

Dricker aloe vera varje dag, en 3 cl "sup" varje morgon. Håller magen i trim, ger energi och man känner sig "ren" inuti. Man får fin och klar hy, slipper torrhet. Använder också ett par krämer som kan stilla värk, t ex i en öm muskel eller om man sträckt sig. de innehåller aloe vera, men även andra verksamma örter.

Äter kosttillskott, omega 9, calcium, magnesium och vitamin D. Äter honung hela vintern för att slippa förkylningar, och pollenallergi på sommaren.

Branneli
0

Provar lchf-kost i hopp om minskad värk i lederna…..

emiya
0

Någon som provat MSM mot värk i lederna?

Branneli
0

Vad är msm ????

emiya
0

MSM är metylsulfonylmetan, en organisk svavelförening som finns i nästan alla levande organismer. Den finns i alla våra celler och är en nyckelkomponent i bindväv och leder. Den utvinns från trädbark och är en luktfri klar gel som inte ger fläckar.

Den har positiv effekt på onda leder och hjälper leden att sätta i gång läkningsprocessen. Man kan använda både salva och även äta MSM som ett pulver.

Branneli
0

Ok, nåt nytt ska man lära sig varje dag!!

Nu undrar ju jag också om nån testat MSM….Obestämd

ebet
0

Håller på att testar MSM, sedan ngr månader tillbaka. Har inte märkt ngn skillnad. Har testat ALLT under min 20 åriga sjukdom, tio ledoperationer, samt alla mediciner. Två saker har hjälp, medicinen Enbrel och LCHF kosten.

vildarosen
0

Hmm lchf kosten är det som gi ungefär?

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

Rita-S
0

På ett ungefär, bara att GI räknar Glucemiska indexet eller hur det skrivs, och low carb räknar kolhydrater. Vi har dock mycket gemensamt då många av produkterna som är låg på det glucemiska indexet gjäna även är låg på kolhydrater, men några små skillnader finns :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

vildarosen
0

Ok! Är den bättre om man har diabetes o reumatisk? Har hört talas om den men vet inte mycket så man är lite nyfiken!

Mvh Rosen

Rita-S
0

Diabetes vet jag det hjälper för många med, både GI och Low Carb, jag har himla många kompisar och bekanta som har kunnet sluta med insulin så länge dom fölger GI eller Low Carb.
Hur det hjälper på reumatism vet jag dock inte lika mycket om. Jag vet en del som håller IBS och Chrons, samt Fibro i chack med Low Carb, och vissa reumatikers i mitt umgänge i Norge säger dom mår bättre vid att leva low carb men jag vet inte med säkerhet om det hjälper på värk o så för dom, just det har jag inte frågat om.

vildarosen
0

ojdå men då är det väl dom som har typ2 diabetes det gäller för vi me typ1 är tvungna att ha insulin resten av vårat liv!Men det kanske blir lite bättre så man kan sänka doserna me insulin! Bra o få veta mer om det när det gäller ibs o reumatism oxå!

Kanske värt att prova men ska ta den diskusionen me mitt diabetesteam oxå,kan vara en fördel!

Finns det nån bra sida om low carb på svenska? Vill veta mer då jag är nyfiken,för om det kan göra min livskvalite´bättre då tvekar jag inte inför det!

Mvh Rosen

kakan71
0

Svensk droppar har jag provat och det tyckte jag hjälpte.

Rita-S
0

#12 faktisk har 4 av mina bekanta diabetes typ1. :)
Och dom har inte behov för insulin i dagliga läget när dom äter helt strikt. Men jag vet även riktig många som har typ1 som ändå får fortsätta med insulin även om dom har reducerat kraftig på hur mycket dom behöver ta med denna kosten. Men märk: ALLA mina bekanta har inkluderat sin läkare i processen. Jag rekomenderar absolut inte att bara chansa själv. Det måste va i samråd med läkare tycker jag, när man har typ1.

Anledningen till detta tror jag är för att man begränsar mycket av den maten som kroppen behöver insulinet till. Finns där inget som insulinet behövs till i kroppen, behövs ju inte insulinet heller, eller hur? Men det är där som med allt annat: Man reagerar olika, du kan ha tur och få reducera insulinet till kanske en gong om dagen och mindre dos, eller du kan ha ännu mer tur och behöva utesluta insulinet så länge du är helt strikt med det som hjälper för dig.

Och ni har en bra sida här i samma hus. kolhydrater.ifokus så finns det många som kör GI, low carb, vissa med diabetes av olika sorter och så vidare. Man får tips och ideer til maträtter och man kan läsa om vad som fungerar för andra och komponera själv. Med low carb måste man hitta sin egen väg. Nåt som fungerar bra för mig behöver inte fungera för dig, det jag kan äta kanske du måste begränsa och så vidare. Vi är alla olika! :)

vildarosen
0

#14 Tack för svaret! självklart så ska jag ta upp det me mitt diabetes team,läkare osv…

Jaag frågar enbart för att jag vill veta mer innan jag tar det dit men skulle inte börja me det utan att läkaren osv vet det o ger mig klarsignal!

ska in o läsa på mer om det på kolhydrater som du tipsa!

Ännu en gång tack så mycket!

Mvh Rosen

Rita-S
0

#15 hoppas det kan hjälpa även dig då :) Det vore bra!

vildarosen
0

#16 Ja det skulle vara kanon!

Mvh Rosen