Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: mediciner-och-behandling
Läst 1699 ggr
[Lollo 97]
0

Tappat matlusten av methotrexate? m.m

Hej! Har ätit methotrexate i ca 2 månader.  Ska jag vara helt ärlig vet jag inte riktigt vad jag lider av då jag inte fått det förklarat av läkaren, min mamma har sagt psoriasis artrit men jag vet inte. Ska fråga ordentligt nästa gång jag kommer dit. Men jag har börjat tappat matlusten och har läst att man kan göra det av methotrexate. Jag äter nästan inget för jag mår illa när jag ser maten. Någon som äter methotrexate som varit med om något liknande?

Så en till grej, har en inflammation i ryggen och har haft jobbigt med andningen i någon vecka.  Kan det bero på ryggen tro? Någon som har några erfarenheter av det?

Elisabeth A
0

Hej, jag har ätit Metothrexate till och från under flera år, vid första behandlingen tappade även jag matlusten och gick ner ganska många kg, vilket för min del inte var en nackdel då jag hade några extrakilon. Numera äter jag dock samma medicin, men utan den biverkningen… tyvärr, då jag skulle behöva tappa några kg igen ;) får du alltför stora besvär tycker jag att du ska prata med din läkare om det finn någon annan behandling.

Får själv inflammationer vid lungorna ibland (inflammerade lungsäckar tror min läkare) och då kan det göra ont när jag andas.

[Lollo 97]
0

#1 Okej, tack för svar 🙂

Skulle detta med andnings svårigheterna vara värt att kolla upp? Då det påverkar skolan mer än vanligt.

Är ganska smal annars, tappade nästan 3 kg i våras och har bara gått upp ca ett 1 kg sedan dess. Har snart gått ner det kilot igen och kommer nog fortsätta rasa i så fall om jag inte börjar äta mera.

Elisabeth A
0

Tycker absolut att du ska ta kontakt med läkare om du har såna besvär, kanske behöver din medicinering kompletteras med något annat? Hoppas att du blir bättre :)