Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: allmänt
Läst 17079 ggr
AnnaLundin
8

Vad jobbar du med?

Jag är lite nyfiken på vad andra reumatiker jobbar med, Ni som fortfarande gör det.  Står själv vid ett vägskäl och ska utbilda mig till ett nytt yrke, som jag tror ska funka för mig.

Vad jobbar Du med/som? I vilken omfattning jobbar du och hur funkar det för dig? Vilka problem, relaterade till din reumatiska sjukdom, stöter du på i jobbet? Hur löser du detta? Eller står du bara ut? Vilken förståelse får du från chef och arbetskamrater?

Berätta!

[Fröken P]
2

nu är jag ju inte reumatiker om inte fibrisar räknas dit? Jag jobbar halvtid, är sjukskriven halvtid, jobbar alltså två timmar om dagen. Jobbar med förpackning bl.a. har tillåtelse att ta pauser vid behov, så några gånger i timmen knatar jag iväg för att röra på kroppen. på vintern är det värre, då tar jag fler pauser, men korta och på plats, bara jag får vila fingrarna som värker (bara på ena handen).

Många kollegor blir negativa då man springer iväg, men det som är sagt mellan mig och arbetsledaren är det som gäller. men det är ingen som gnäller på att rökare går iväg titt som tätt. det vanliga gnället alltså Cool

[enJoel]
1

Har lyckats arbeta 2 år deltid (40%) på försäkringsbolag, men blev så klen i januari här att jag fick avsluta det för att samla krafter till ett mindre ansträngade yrke, det var ett krävande arbete och jag gick in med liv och lust tills jag blev psykiskt utmattad i kombination med att kroppen var klen!

ska bli kul att se vad jag klarar av när jag piggat på mig!

Maria-Bremert
1

Jag jobbar 100% som personlig assistent! Och det funkar då jag inte har ett tungt jobb, min brukare har autism, så inga tunga lyft eller nåt! Det enda som är jobbigt är att brukaren är utåtagerande och när den slåss, så blir alltid slagen där jag har ont… Det är nog det som är jobbigt…. Min chef vet om mina problem, men vi pratar inte ofta om det, men beror väl kanske på att jobbet flyter på för mig! Men visst har jag dagar som jag känner att det är svårt att komma upp från sängen och hade gärna legat kvar hela dagen, men jag går alltid till jobbet, även fast jag inte orkar och vill… Har jobbat på detta jobbet i 2,5 år och har inte en enda sjukdag pga värk!

iml73
0

När jag blev sjuk 2004 jobbade jag som Undersköterska i hemtjänsten, inte optimalt!

Blev sjukskriven i 1,5 år fick tillslut Humira och då kom jag tillbaka i jobb först som 25% "försökssamordnare" i hemtjänsten. Sedan beslutade kommunen att man skulle ha Samordnare och då fick jag 50% samordnare/50% i vården och det funkade skapligt, fick sedan ett gruppboende istället för hemtjänst plus samordning och hankade fram p på det till 2009.

Sedan blev jag erbjuden kontorstjänst som bemanningsassistent för att fixa vikarier till Äldreomsorgen mm. Det på 100% och där jobbar jag än, fast idag är jag sjukskriven 25% och det pga att kroppen inte är helt bra, knät är slut och jag är väldigt trött, sover inte optimalt.

Det började väl med operation rensning i knät förra sommaren och jag blev helt sjukskriven och fick problem efter op med infektion mm…. sedan jobbade jag mig uppåt och jobbar nu 75%

Känner att det är en bra procent, känner att jag orkar med mig själv, har dock sjukskrivning till 30 juni, får väl se om det blir förlängt. Förhoppningsvis får jag fortsätta om inte annat tills efter jag bytt knäled….

Jag har inga förmåner pga min sjukdom, men mina arbetskamrater tänker på mig om vi skall ut och äta lunch och så, vi går inte så långt.

Jo jag får beställa bra pennor, som är tjockare och greppvänliga. Har även nu fått höj och sänkbart skrivbord, men har lite problem att stå vid det faktiskt. Men jag har dock valmöjligheten att jobba varierat.

Har lite problem de gånger hissen inte fungerat, jobbar på 3:e våningen….

Haft lite problem ang. parkering vid jobbet, vi får gå en bit och börjar jag sent får man gå ännu längre… men just nu har jag handikapptillstånd så då kan jag parkera precis utanför stadshuset :)

Helena Holmgren
0

Hej

Jag utreder för Bechterew. Just nu har jag sån värk att jag funderar på hur jag ska orka arb överhuvudtaget. Är lokalvårdare på 75%. Själv tycker jag att kroppen känns slut efter 1-2 tim och jag ska orka 6 tim!!! Hoppas på medicin som ska hjälpa mig annars vet jag inte hur det ska sluta.

Har även astma, psoriasis och ångest (med panikattacker) som vardagen är kämpig :(

AnnaLundin
1

#5 - får du någon hjälp med smärtan under utredningstiden? I mitt landsting (jag har förstått att det varierar) är man snabb på att sätta bechterewspatienterna i träning, där bassängträning är en stor del i behandlingen. Rätt träning av rätt muskelgrupper kan minska smärtan betydligt1

Ser att du har Pso också, det är inte helt ovanligt med psoriasisartrit i kombination med bechterews, be dem utreda även detta. Det svåra med PsoA är att det inte visar sig på några prover…

Tasquela
0

Har nån av er haft behandlingen Metrotrexate mer än 3 månader ,, ???
Hur har erans arbetsliv förändrats efter behandlingen???

nypisnina
0

Jag har metoject idag (för andra gången) men hade metotrexate för några år sedan.
Det tog tid innan jag fick effekt men när jag väl fick effekt så kunde jag leva nästan som vanligt,  men jag pallade inte med biverkningarna, därför bytte jag till metoject och sen till en annan, nu testar jag metoject igen.

AnnaFagerell
0

Har bechterews och nyligen diagnos psoriasisartrit och jag jobbar 100% inom lantbruk. Grisuppfödning. Tungt jobb men jag tillhör dem som måste använda kroppen för att fungera. Känns för jävligt en del dagar men det har fungerat i snart 19 år. Arbetsgivaren bryr sig inte här. Arbetskamrater byts ständigt ut men de har fått anpassa sig lite även om jag gör allt som alla andra gör, och mer där till. Jag har administrativt arbete i min tjänst och försöker fördela det så jag slipper datajobb timmar i streck.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

lisinda
0

Jag jobbar både på dagis och systembolaget. 

Dagis så har många förståelse för min sjukdom och de går ibland att anpassa sig lite efter min behov. Min chef som är min mormor har såklart förståelse för detta.

på systemet jobbar jag bara helger och de vet om min sjukdom men oftast biter jag bara ihop där

Båda jobben är väldigt fysiska och sliter mycket på kroppen, men jag kämpar bara på

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

FrökenFräs
0

Jag är jurist, jobbar med utbildning och barn. Just nu hade det inte fungerat att jobba, jag går på tokmycket morfin och skallen är för seg för att hinna med i snabba barns svängar och då riskerar man att missa viktiga saker de säger.

Till höstterminen hoppas jag att det bara är spondyliten kvar och att skovet har gett med sig, jag längtar ihjäl mig efter jobbet. Mina kollegor och arbetsgivare är väldigt uppmuntrande och förstående så jag tänker att det här ska nog gå bra bara det ger med sig.

[Torpedtass]
0

Har fastställda AS, EDS, Fibro, OF och WED/RLS så här långt samt synfel på det. Ska utredas för MS. Har fullt nedsatt arbetsförmåga så jobbar inte alls och tvingas snart säga upp mig då jag inte kan fortsätta inom den bransch jag är i och tveksam till att jag överhuvudtaget kommer kunna jobba igen. 

Provat på att återgå till mitt jobb som lokalvårdare men kroppen tog stryk så pass att försäkringskassan avbröt träningen, jag har inga som helst möjligheter att gå tillbaka.

Makrtz
0

Jobbar deltid i butik, funkar dåligt då det krävs att kroppen tål stående 6-8 timmar om dagen på betonggolv. Har även pluggat heltid men det var nästan värre då det var så mycket stillasittande på föreläsningar och tentaplugg. Söker just nu något slags mitt emellan, där det går att kombinera stående och sittande :) 

Har Bechterews