Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: allmänt
Läst 2374 ggr
[Lollo 97]
0

Symtom på reumatism

Vilka är de vanligaste symtomen på reumatism?

Vilka symtom hade ni när ni fick diagnosen reumatism, psoriasis artrit o.s.v

Hur gamla va ni?

nypisnina
0

Jag hade inte ens fyllt två år när min mamma satte ner mig på golvet och jag grät och ville komma upp i famnen igen.
Mamma uppfattade att det gjorde ont att stå, sen märkte hon små svullnader på mig som såg ut som knutor, alla satt vid lederna, både på fotlederna och handlederna.
Juvenil idiopatisk artrit heter min sjukdom.

Mina symptom idag är svullna, ömma eller onda leder och stelhet. Mest stel på morgonen. De lederna som är värst inflammerade är även varma.
Trötthet är ett annat symptom som kommer när det är som värst, det är tufft för kroppen.

FrökenFräs
0

Vanligast är nog svullna leder som det gör ont i. Men det kan vara bara det ena eller andra också. Reumatiska sjukdomar kan vara svåra att diagnostisera.

Mina leder som känns som om de befann sig i ett förlossningsarbete när det är som värst. Annars känns det mest som om någon sågar i dem. Det syns nog mest på fotlederna egentligen, annat märks inte lika mycket på utsidan.

Jag var på en resa och fick fruktansvärt ont i fötterna men skyllde på skorna. Kom hem, bytte skor men det blev bara värre. Sen fortsatte det i fingrarna och något år senare i nästan alla stora leder. Jag var över 40 när det började på riktigt.