Kan det vara reumatism...
Är ny här. Efter att i några års tid haft ont i händer o handleder har jag nu även fått smärta som vandrar i kroppen o ibland känns det som om någon sticker in en kniv i min muskel. Har oxå varit extremt trött och orkeslös. Har varit hos läkare som rekommendera de Naproxen viket jag nu ätit i en månad. Tyvärr har detta ej hjälpt så jag har nu undvikit rött kött samt ätit 2 omega 3 tabletter varje dag. Redan dagen efter var jag pigg men värken finns kvar. Kontaktade åter läkaren som inte trodde att jag hade något reumatiskt för proverna visade inget o ville inte skicka mig vidare. Vad gör man… byter VC ? Förstår att man ej kan bli trodd o sköterskan frågade hur jag mådde!!! Förklarade att det inte sitter i huvudet utan i kroppen 😞/Laila
Det kan det vara, jag hade under en tid värk så jag gick som en gammal träbock men proverna visade ingenting.
Jag fick min diagnos som 2 åring men var i princip symptomsfri under 6 års tid så läkarna trodde att jag hade vuxit ifrån det, när det sen kom tillbaka så hade jag ingen kontinuerlig kontakt med någon reumatolog så jag fick gå till VC, där fattade de ju ingenting, de flesta gångerna så har jag varken svullnader som man kan se med ögat, är sällan varm och aldrig röd, men detta letade läkaren efter.
Det var först när jag sa att jag hade diagnosen som de skickade mig vidare till spenshult som fanns då. Och då fick jag rätt hjälp, min värk kom tillbaka och har tyvärr stannat.
Men ibland tycker jag själv att jag mår ganska bra men så hittar läkaren svullnader här och där, som man inte ser men som han kan känna. Men han kan sin grej.
Jag tycker att du fortsätter att stå på dig, gör ALLT som du blir tillsagd av läkaren även fast det känns töntigt men gå tillbaka om det inte hjälper.
De måste utreda dig. Annars kanske du kan skriva en egenremiss eller vad det heter till capio movement?
Det finns la någon här inne i forumet som har gjort det?
Hoppas du får ordning på eländet.
Själv har jag precis blivit bättre efter månader av värk och jobbiga biverkningar av medicinen jag har fått. Hua! Men tur det finns hjälp! -Det gäller bara att få rätt sort. 🙂
Lycka till!

#1 Tack för ditt svar. Jag får väl göra som du skrev o gå med på allt han säger. Det senaste var att jag skulle komma åter om tre veckor trots att jag påtalade att det är en kamp varje morgon för att inte prata om hur ont mitt knä gör. Du ska kanske banta sa han o_O Det enda man får höra, men jag är väl iallafall inte tjock i mina handleder eller sa jag… PUH förstår att detta kommer att bli en lång kamp :|
Ja, det är strävigt, jag fick sjukgymnastik för min axel en gång och det blev bara värre. Men det kan behövas så de inte kan säga att man inte har försökt.
Så jobbigt att ha så ont, men ligg på, ge inte upp och gå tillbaka tidigare om inte medicinen har gett resultat eller om du får ondare någonstans. Be att dem kollar allt.
Nä, att gå ner i vikt kan visserligen hjälpa (fast det har inte hjälpt mina knän ett skit) men när värken sitter på leder som man inte ens belastar är ju helt knasigt att rekommendera det.
Begär att du ska få en remiss till reumatolog för vidare utredning av din värk.
Jag fick det av min läkare och blev diagnostiserad med fibro.

#4 Jo det har jag gjort men han tror inte att det är något reumatist så jag får ingen. Jag jobbar i vården så det är inte lätt att springa runt sim en halt höna för att knäet värker som f.n Kan ju vara fibromyalgi oxå. Vill bara veta vad det är så jag kan Fp rätt behandling.
Usch, det gjorde jag med förut, jobbade inom vården när kroppen plötsligt sa stopp.
Det är hemskt jobbigt.
Jag kikade på capio movements hemsida och det verkar som att du kan göra en egenremiss där - kolla gärna det, om du inte hittar så kan jag försöka förklara eller skicka en länk eller något.
Det kanske hade varit något?

#6 Ska titta in där. Tack!
Hoppas du får bättre tur där #7 än mig för de avvisade min och skrev att våc läkaren skulle avgöra om det var någon infl reumatisk sjukdom och i så fall skicka remiss till dem