Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 3038 ggr
[Mia-45]
0

Misstanke reumatisk värk

Ja som sagt så har jag misstanke om det nu då jag fått ont i leder på händer. 
Är så himla oförklarligt trött i kroppen samtidigt. Kan detta ha med reumatism och göra med?

Bjallstal
0

Det absolut bästa du kan göra är att gå till läkare och få det uträtta. Smärta och trötthet kan bero på väldigt mycket, men visst är det mycket möjligt att det är reumatisk värk. Glöm inte att få flera olika läkares utlåtande, då många här inne, däribland jag själv, har blivit avvisad och runt skickad i flera år innan diagnos ställs och man får rätt hjälp.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Mia-45]
0

Jag vart för en 7-8  år sedan och sökte för värken i mina leder i fingrarna. Men bev inte trodd utan att detta var övergående. Värken har kommit och gått i händerna men nu fick jag även diagnosen hälsporre. Och vad jag fattar det som så kan hälsporre komma av just reumatism. 

Min mamma har ledgångsreumatism, min moster fibromyalgi och min mormor hade nån annan slags reumatisk värk. Så det ligger nära till hands att jag med ska få det, tyvärr.

Har en tid inbokad till läkare. Vill inte han ta tag i det så ska jag be att han remitterar mej till reumatologen för vidare utredning.

Bjallstal
0

Jag blev runt skickad i fyra år innan jag landade på reumatologen. Hoppas att allt löser sig för dig!

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Mia-45]
0

#3 Så lång tid är ju inte humant. 
Men jag vet…när jag sökte för detta innan så kände jag hur de tyckte att jag var en hypokondriker. De tog mej inte alls på allvar då. Jag hoppas de gör det nu.

Bjallstal
0

Nej verkligen inte, men jag har en väldigt udda variant av RA(jag är ensam om det så egentligen finns inte min diagnos, dem skrev RA bara för att jag ska kunna få hjälp av mitt försäkringsbolag ) nu fungerar medicineringen så jag mår bra igen. Men jag har fått diverse diagnoser på vårdcentral, ortopeder, sjukgymnaster genom åren. Var tack vara en MR av mina axlar som jag landade på reumatologen. Och den röntgen fick jag tjata mig till, övervägde att betala och göra en MR på privat klinik innan jag till slut fick en tid.

[Mia-45]
0

Trist att man ska behöva tjata sej till en undersökning. 😕
Jag bad om en MR på min hjärna då jag drabbas av yrsel ibland. Min läkare sa att det egentligen inte behövs (då problemet är mina öron) men han sa att om jag verkligen ville göra en sådan så skulle jag få. 
Borde vara så för övriga diagnoser och sjukdomar med.

Lill-Kisse
0

#5 Bjallstall. Ursäkta, men här hoppar jag också in som trolig reumatiker och nervös inför första träff med läkare på Reumatologen. Folk pratar om bra mediciner, men säger inte vad. Vilken medicin fungerar för dig?

Bjallstal
0

Medicinerna man tar som reumatiker varierar stort. Jag har under detta året som jag behandlats testat en hel drös olika, vissa har fungerat bättre, andra inte alls. Just nu tar jag Humira och Metoject tillsammans med diverse kosttillskott, och det fungerar än så länge. Kortison som hjälper många har ingen effekt alls på mig. Tyvärr kan behandlingarna sluta ha samma effekt om man har otur, och då får man prova vidare. Det är, ofta, en lång och krokig väg att hitta fungerande behandling, men när man väl gör det, så är det värt det.

Bjallstal
0

Bara att skicka PM om ni vill skriva av er :)

Lill-Kisse
0

#8. Tack för ditt svar Bjalstal! Nu fick jag  diagnos av läkare på Reumatologen idag.  Det blev en positiv upplevelse tack vare all information om det aktuella läget och vad jag har att vänta mig. 

#0 Mia-45. Läkare på vårdcentralen är kunniga på olika saker. Byt läkare om du inte är nöjd och propsa på remiss till Reumatologen för sakkunnigt utlåtande. 
Lycka till!

[Mia-45]
1

Lill-Kisse…

Vad bra att du fick reda på din diagnos idag. Det hjälper mycket om bromsmediciner kan sätta in. 
Jag ska propsa på remiss oavsett. Jag vill ha ett utlåtande av en riktig reumatolog. 

🌺

[Mia-45]
1

Vart hos läkare nu. De tog en himla massa blodprover. Och jag fick remiss till röntgen för att röntga händer och fötter. 
Han tog detta på största allvar då jag har tre närstående med olika slags reumatisk värk.

Så jag är glad att jag blev trodd denna gången..:-)

Lill-Kisse
0

#12 Precis sånt där med blodprover och remiss till röntgen av händer och fötter fick jag också. Då äntligen hände det saker! Strax efteråt fick jag kallelse till Reumatologen för ytterligare prover och tid med en läkare där.

Bjallstal
0

Jobba för att få en MR röntgen med, allt syns inte på prover och vanligt röntgen. :) Känslan att bli trodd och tagen på allvar är helt underbar, jag började gråta när jag träffade min läkare första gången

[Mia-45]
0

Ja jag vet inte om det blir MR-röntgen eller vanlig än…Men ska propsa på det om det är vanlig…

Bjallstal
0

Gör så! Jag följer upp med ny MR varje år nu :)

[Mia-45]
0

Här händer det ingenting! Ingen remiss till röntgen och inget svar från läkaren på mina prover. 
Och nu har smärtan i händerna brett ut sej mer…ner i högra tummen med nu. Och mina fötter värker så jag knappt kan gå vissa dagar. 
Verkar som om när det är kallt och ruggigt ute att smärtan då eskalerar.

Lill-Kisse
0

#17. I ditt inlägg nr 12 skrev du att du fått remiss till röntgen. Fråga efter adressen och gå dit med din remiss i handen. Man får sällan en kallelse med viss tid, om du trodde det. Jag fick inte det, utan fick gå när jag ville.
De har kanske drop-in eller kan peta in dig mellan två andra. Det går super-snabbt.

[Mia-45]
0

Jag har inte ens fått remiss..jag menade att läkaren hade skickat remiss till röntgen. Så jag personligen har den inte.

Lill-Kisse
0

#19. Det där låter konstigt. Har ni missförstått varandra?
Kontakta din läkare igen och fråga vad som hänt med ditt ärende. Han/hon ska ju sätta en egenhändigt skriven remiss i handen på dig, så att du kan gå direkt till platsen där röntgen ska göras.

[Mia-45]
0

Kan så vara…för någon remiss fick jag inte i handen. Jag trodde han skulle skicka en till röntgen och att jag sedan fick en tid till de. 
Måste kolla upp det på måndag. 
Tack för att du skrev detta…😉

[Mia-45]
0

Förra veckan så gjordes en röntgen. 
Jag har fått mer värk på andra ställen nu. 
Och igår så fick jag en kallelse till reumatologen den 16/3. 
Det får man väl inte om inte röntgen påvisat något?

FrökenFräs
0

Det är så enormt stora skillnader på symtom, huruvida blodprover visar något eller inte, huruvida MR visar något eller inte så man kan nog inte säga att " på a följer alltid b".

Symmetrisk värk, dvs du har t.ex. inte ont i ett knä utan båda. Gör de yttersta fingrarna ont på ena handen gör de så vitt jag förstår det nästan alltid på andra också, i vart fall om man har RA. För mig är det likadant, förutom att det tacknämligt nog bara kan göra ont i en ryggrad då…;) Jag vet inte hur det ser ut med de andra reumatiska sjukdomarna, det finns ju en uppsjö av dem och det enda jag är helt säker på är att det ofta tar tid att ställa rätt diagnos.

Ett juste tips jag fick en gång var att skriva ner frågor innan besöket och gärna ha någon annan med sig. Jag är en skitjobbig patient som ställer en miljon frågor men hellre det än att gå hemma och fundera tänker jag.

Hoppas att det går bra!