Reumatbesvär och magbesvär
Sitter och funderar på om mina magbesvär har med mina reumatiska sjukdomar att göra. Är det någon av er som har mkt problem med magen som inte är kopplat till mediciner? Är inne i ett helsickes skov och min mage är upp och ner igen. Jag får ofta katarrer och måste käka omeprazol för min mage om jag ska kunna komma ur huset. Känns som mina magproblem ocksp kommer i skov. Läkaren vill gå ner i magen och kolla men jag är lite rädd för detta.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Hej jag vet inte vilken typ av magbesvär du har, men jag för min del har kommit fram till att Omeprazol ger mig jätteont i magen och diareer. Vågar inte ta dem mer pga detta. andra som har den erfarenheten?
Hej. Både jag och min syster som också har AS har problem med magen. Reumatologen har sagt att det är knutet till reuma. Vi har börjat äta Lchf och det har hjälpt. Sen tar jag cimsia sprutor och hon tar traditionell reuma medicin. Min mage har blivit mycket bättre. Hon har å andra sidan gått ner mer i vikt av kosten. Klart alla mediciner ger effekt på våra stackars magar. Och nu när jag kunnat trappa ner dem blir nog magen bättre av det oxå. Allt kemisk och processas sk..t som vi alla tvingas stoppa i oss i mat, medicin, mm måste ju ackumuleras i kroppen.
/
#1 Jag får magknip och lättare obehags känsla om jag tar Omeprazol regelbundet.Därför tar jag detta piller enbart vid riktiga besvär.Men än så länge så klarar jag mig på det.Ska prata med läkaren nästa gång jag ska dit ang Omeprazolen och ev biverkningar.
#Anna Fagerell Ca 80 % av immunförsvaret sitter i magen, därför är det mer regel än undantag att man har problem med magen då man har någon form av reumatism. Reumatism beror ju på ett överaktivt (jag brukar säga att jag har adhd i magen) 😉immunförsvar. Så vi är många många som har det så tyvärr. Jag har IBS, det som läkarkåren kallar problematiska magar… äter imodium en tablett varje dag då min mage är som allra oroligast på morgnar och förmiddagar, det gör att jag kan gå utanför dörren även på förmiddagen. Men ett tips är att sluta med laktos och gluten framförallt gluten ställer till med en hel del i magarna 😕
# 4 jag är mjölkproteinkänslig så här är inget laktos alls i min mat. . . Då blir jag förstoppad. Gluten har jag gjort test på och det var inget konstigt så läkaren menar att det inte ska vara något problem.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#5 Bra då är den biten eliminerad :) Ja mina prover visar inte heller på glutenintolerans MEN det kan krävas många tester vid flera tillfällen fick jag höra i går av dietist och sjuksköterska då min dotter nu är konstaterat gluten intolerant.
MEN det viktigaste är juh hur Du mår! Prova att vara utan gluten under några veckor och se hur du mår då, jag är nästan säker på att du kommer att må bättre i din mage :) Lycka till!