Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 1261 ggr
Lia
2

Julhandla

Det tar två timmar för mig att åka till Malmö. Det går bra, för jag sitter ner. Men trots att jag suttit så länge har jag mycket svårt att shoppa. Det är hemskt nu mitt i julhandeln och alla marknader. Jag vill ju så mycket! Jag skulle kunna tjuta över eländet. Men vad hjälper det? Jag kan gå i en butik i max tio minuter. Sen måste jag vila i en timme. Det är hemskt vad svullnad och smärta begränsar!

Det har blivit mycket värre bara under detta året. När jag var liten var det bara låren och överarmarna som smärtade. För fem år sen började det över hela kroppen. Nu kan jag inte göra något utan att få ont. Bröstkorg, rygg, höfter, vävnad och hud och leder och muskler. Hela kroppen känns som ett stort krig som aldrig går att vinna över. Jag är ju ung, bara 20. Det är också svårt att få psyket att orka när kroppen inte vill. 

Och så ska man behöva anpassa sig till att shoppa på nätet, för det gör för ont att leva som alla andra. Ja, nu blev det en lite tråkig klagotråd, men ibland får man ge upp lite. Sen är det bara att ta nya tag igen!

Lill-Kisse
1

Självklart måste man få klaga ibland. Det kan verkligen vara befogat. 
Att bara vara hurtfrisk och glättig, kan väl inte vara nyttigt?
Jag tror att man behöver sätta ord på de olika känslor har och att man inte bör trycka ned sånt som man upplever som negativt. Allt ska ju genomlevas ändå.

Lia
0

#1 Vilket bra svar, det behövde jag läsa! :)

Bjallstal
1

Usch ja som jag känner igen mig, är bara 22 och har redan haft jobbigt fem jular(eller ja år eftersom man handlar oftare) men det är nu över julen det smärtar mest psykiskt. Precis som du säger så vill man så mycket, och jag blir så förbannad på mig själv när min kropp inte orkar. Nu har jag mest problem med axlar, knän och höfter, så min käre pojkvän får bära alla påsar, min väska och samtidigt stötta upp mig om vi går längre sträckor en dålig dag. Kräk ur dig allt du har, skrik, gråt och få det ur systemet då och då, jag var tyst och grät enbart när jag var själv eller min pojkvän sov tidigare och mådde så otroligt mycket sämre.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Lia
1

#3 🤗 Skönt, och hemskt, att läsa!

Bjallstal
0

Jo det är både underbart och hemskt att veta att man inte är ensam med detta elände, skönt att veta att man inte är ensam med sina problem ch känslor, samtidigt som man inte kan önska någon annan människa denna skiten.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…