När syns det på röntgen?
Har nu under snart 3 år haft daglig smärta i ryggen.
Men ingen har kollat något angående reumatism, men nu vill min sjukgymnast att dom åtminstone kan kolla upp lite.
Mina problem med ryggen började redan för flera år sen med smärta i ländryggen men det kom och gick helt enkelt. Och nu för 3 år sen så var det i samband med ett ganska tungt jobb som min rygg började bli värre. Vilket för mig talar för att det skulle kunna vara något annat.
Jag har gjort slätröntgen på ryggen och det visade endast att jag är lite sned i ryggen, samt uträtad lordos. Och magnetröntgen på halsryggen ( onödigt att endast göra det då jag personligen är säker att det är i ryggen problemet sitter, inte nacken även om jag fick stora problem med nackspärr.) Visade bara på diskreta degenerativa förändringar (normala)
Men som sagt, röntgen visade inget särskilt. Men det kanske inte är någon garanti?
Min vanliga röntgen visade i stort sätt inga förändringar, men på MR så syns det att jag i stort sätt inte har något brosk kvar i man axlar samt at benen på kulleden börjat nötas ned(syns pytte lite på vanlig röntgen om man vet att det är där) utan min MR hade jag troligen fortfarande blivit runt skickad mellan diverse läkare.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Okej. Så slätröntgen behöver inte säga så mycket med andra ord.
Nej precis. Tjata om MR, för mig är det det enda jag har som visar på reumatism. Alla mina prover och så är negativa, men min MR är klockren. Jag var nära att betala 1000kr kr på privat klinik för en MR innan jag lyckades få en via en ortoped. Kämpa på och ge inte upp! Styrkekramar!
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Tack för svar. 🙂
Ska försöka kämpa vidare. Har velat att dom skulle göra en MR på hela ryggen åtminstone för att se så det inte är något fel.
Jag hoppas ju förstås att det inte ska vara något reumatiskt, även om det skulle vara skönt att hitta en anledning till värken.
Nej ren reumatisk diagnos är verkligen ingenting man hoppas på. Men jag mår så mycket bättre fysiskt och psykiskt(omställning och att inse att man är kroniskt sjuk är tuff) än förra året. Det är tufft som fan, att hitta medicin kan vara ett helvet(har provat i stort sätt alla i sprutform och tablettform) men det är så värt det, bara för att få veta vad problemet är och att kunna få hjälp. Jag har inne specifik diagnos spikad, men behandlas som en RA patient men utan kortison.
Jo förstår att det också kan bli en lättnad när man vet vad som är fel.
Ska utredas efter sommaren i alla fall. Men ska boka tid hos labb redan nu för att ta vissa prover inför mötet med läkaren.
Nu har jag fått veta att jag har höjd sänka och crp. Dom kollade det en gång till för att se så det inte bara var tillfälligt och andra gången var sänkan och crp ännu högre.
Om 2,5 vecka blir det nästa provtagning för sånt som reumatiker brukar visa positivt på.
Det positiva än så länge är att jag inte har HLA-B27 vilket 9 av 10 som har bechterews har. Sen så är ju dom flesta som drabbas av bechterews män. Så oddsen talar ju för att jag inte har detta i alla fall, även om det är det som både sjukgymnasten och läkaren pratat om mest pga mina besvär i ryggen.
Håller alla tummar och tår för dig!