Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 5615 ggr
WiggoLina
1

Tietzes syndrom

Någon på forumet som har Tietzes syndrom?

Jag fick diagnosen för ca ett halvår sen.

J0554N
0

ja, enligt min läkare iallafall men nu har jag inte känt av något på ett par månader, otroligt skönt.

Strong people don't put others down, they lift them up. 

Lia
0

Jo, det är något jag också verkar ha gått runt med nu i ett halvår. Får nog gå till läkaren igen.

palmis77
0

Jag har fått höra att jag kanske hR det ? Eller psoreasisartrit ?? Hur utmärker sig detta för just er med Tzietes..hur ställdes diagnosen,smärtlindring m.m Läs min tråd jag la in nyss "psoreasisartrit ?" Där jag söker svaren jag ej kunnat få av sjukvården efter 5 år Stort tack Matte

WiggoLina
1

#3 Om du menar hur smärtan känns så är det (i alla fall för mig) en skarp smärta runt bröstbenet, revben på vänster sida och även ner i vänster arm där jag även får domningar när "anfallen" kommer. Får även ett oerhört tryck över bröstet ibland som gör det svårt att andas. Har ont i stort sett hela tiden, ibland blir det värre och ibland bättre.

Psoriasisartrit vet jag inte riktigt vad det är, men Tietzes syndrom är väldigt likt kostokondrit. Enda skillnaden vad jag förstår är att man vid Tietzes har ens svullnad runt bröstbenet. Kostokondrit går också ofta över efter behandling, medan Tietzes är kroniskt och kan sitta i länge. Tietzes är en inflammation i lederna i bröstkorgen, och kan "blomma" upp om tex burit något tungt eller suttit fel, fel kroppshållning.

Jag fick diagnosen efter att ha dragits med bröstsmärtor i över 2 månader, flera besök på akuten där de inte kunnat hitta någonting och massa olika mediciner som inte hjälpte ett dugg. Till slut bokade jag en tid hos min lokala vårdcentral, berättade allting i telefon och när jag kom dit gjorde läkaren en grundlig undersökning. Tryckte på väl utvalda ställen runt bröstkorgen (gjorde så ont så jag skrek rakt ut) och testa styrkan i vänster arm resp. höger arm.