Ngn som äter enalapril? Biverkningar?
Äter enalapril sedan dec då jag hade skyhögt blodtryck innan njurbiops. Började med en tablett om dagen vilket funkade bra, gick upp till två och då kom biverkningarna som ett brev på posten.
Googlar man på det så står: huvudvärk, trötthet, depression, andnöd och dimsyn vanligt förekommande. Har allt utom dimsyn.
Ihållande torrhosta är en vanlig biverkning av enalapril. Torrhosta får man först efter att ha använt läkemedlet en tid. Hostan väcker mig på nätterna kommer i attacker. Finns det ngt mot hostan eller ska jag kräva annan medicin?
Bland vanliga enalapril biverkningar finns förändringar i hjärtrytmen, hjärtklappning, kärlkramp och bröstsmärta.
ACE-hämmare som enalapril orsakar en ökad halt av kalium i blodet, vilket kallas hyperkalemi. Har man väldigt hög halt av kalium i blodet kan det påverka hjärtrytmen och ge upphov till kammarflimmer och i värsta fall död. Hyperkalemi påverkar hjärtcellen så att den aktiveras för lätt, vilket kallas att retbarheten ökar. När retbarheten ökar behövs en mindre signal för att hjärtcellen ska aktiveras, och det kan då ge hjärtflimmer.
Hur många har denna biverkning??
Att googla och läsa om sjukdomar biverkningar kan ju göra en mörkrädd. Då känner jag mig än mer nere än innan.
OM nu dessa biverkningar dessutom är vanliga, hur tänker då f-kassan när dom bråkar med oss patienter?
Angående torrhostan finns det inte så mycket att göra, mer än att byta till en läkemedelstyp som heter angiotensin II-receptorantagonister, exempelvis Cozaar eller Amias. Att googla på läkemedel och deras biverkningar är i regel en dödssynd om man inte tycker om att oroa sig i onödan. För oftast är det just det man gör. Merparten av dem som använder enalapril funkar bra på denna medicinering, och skulle man råka ut för biverkningar - ja, då är det bara att justera dosen alt. byta preparat. Alla läkemedel har mer eller mindre obehagliga biverkningar och dessa är olika för olika personer och kom ihåg att det oftast är ytterst få som råkar ut för de allvarligaste biverkningarna.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Men om du har så jobbiga biverkningar, måste du ju få pröva en annan blodtrycksmedicin. Jag har ätit Enalapril i c:a sju år, och den enda biverkning jag har av den är torrhosta, och den är inte så svår att den håller mig vaken.