Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettmediciner-och-behandling
Läst 3261 ggr
Bjallstal
0

Ni med Enbrel

Har ni spruta eller injektionspenna? Min läkare skrev ut penna till mig och fick hjälp med första hos min sköterska förra veckan. Har nu suttit och stirrat skräckslaget på det i ca 10-15 minuter under tiden den kommer upp lite i temp. Tar Metoject i spruta och tog även Cimzia med spruta innan, så är inte spruträdd, men avskyr att inte känna att jag har kontrollen med pennan såmsomnjagbhar med vanlig spruta. Hur gör ni? Eller ska jag helt enkelt be de skriva ut sprutor istället? Tänkte att jag kanske vänjer mig vid dessa efter några gånger…

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
0

Tog den i låret, värsta sprutsmärtan någonsin och nej, penna kommer nog aldrig bli min grej. Blir att ringa reuma imorgon eller på måndag och få bytt till vanlig spruta….

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Isolde84
0

Jag hade spruta i början men sköterskan trodde jag skulle få mindre blåmärken/märken om jag fick penna, var där och visade upp märkena. hade det ett tag men gillade just inte att jag inte hade kontroll på samma sätt och knappen att trycka ner var hård för mig, jag tyckte också det var svårt att hålla den så rak att knappen funkar. Av nån anledning blev det svårare och svårare för mig rent tekniskt vilket gav mer obehag inför att ta den också. Så nu har jag spruta igen och det fungerar mycket bättre!

Bjallstal
0

Får inga märken alls som sitter längre än några timmar, av varken pennan eller spruta. Men blir att jag ringer och får bytt till spruta på måndag :) Samma där, måste trycka så galet hårt och hålla ett ruskigt hårt tryck mot magen/låret.

iml73
0

Testade pennan på Humira och nä tack, det är ju en jävla katapult manick som skjuter en….Aj! Kör förfylld spruta.

AnnaFagerell
0

Ta aldrig pennan i låret! DET gör jätteont. I magen känns det ingenting och bedövar man med lite is innan känns det ännu mindre. Tycker själv att pennan är bättre än sprutan. Det är bara att hålla emot.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Bjallstal
0

Körde slut pennorna och aldrig mer. Kör på vanliga, bästa för mig som är kontrollfreak ;)

litenvovve
0

Jag körde med pennor när jag tog Enbrel. Tog alltid i magen men då jag är väldigt tunn så var det fruktansvärt smärtsamt.
Nu tålde jag visserligen inte dom och det var kanske därför det var så smärtsamt som det var.
Skulle jag börja med injektioner igen skulle definitivt välja sprutor så det reommenderar jag i alla fall  :) Lycka till