Reumatism iFokus

Reumatism

Etiketts-l-e
Läst 2354 ggr
Zwinto
0

Gravid?

Det börjar ju närma sig för en knodd snart, jag fyller 26 nu i år. Vi har ett stadigt förhållande! Han är den underbaraste man jag någonsin träffat! Han tar hand om mig när jag är dålig i kroppen, ger mig medicin och smorslar linnex så att jag ska kunna sova. Han har tom badat mig två gånger. Han är verkligen underbar! Jag har både sle och neurologiskt smärttillstånd. Och jag oroar mig över mina medicinerna… Jag har plaquenil, enalapril, lamotrigin, alvedon och tramadol. Hur funkar de ihop med graviditet? Antar att man inte kan använda tramadol? Sen så fick jag höra att linnex inte rekommenderas för gravida. Så frågan är om någon här har ätit samma mediciner? Jag har ont precis varje dag, kommer jag kunna få barn? Tacksam för svar!

Det är inte alltid lätt at le vackert!Skrattar

[MyCassie]
0

Alvedon kan du ta som gravid, plaquenil bör inte användas under graviditet, enalapril skall också undvikas, lamotrigin kan ge medfödda missbildningar som tex gomspalt så även den skall undvikas, tramadol bör man inte använda heller. Linnex får inte heller användas. Detta enligt FASS.

Däremot finns ett smärtstillande som heter Citodon som är vanligt att ge till gravida även om den också har sina risker. Den är dock en mild variant av smärtstillande och mycket snällare än många andra mediciner, tänkt då på din värk.

Jag är gravid med mitt andra barn och äter Citodon endast vid behov dvs när smärtan i kroppen är som värst, i övrigt får jag leva med att ha ont.

Nackdelen med Citodon är att den är narkotikaklassad då den innehåller Opioider så man blir rätt hög på den och bör då heller inte utföra koncentrationskrävande aktiviteter som tex köra bil, rida häst eller liknande.

Zwinto
0

Ja då blev det absolut ingen medicin kvar! Spännande… Jo, hade den för några år sedan, men rätt vad det är så kanske man slipper att ha ont under de nio månaderna! Åh grattis! Det är säkert bättre att bara ta när det som är värst så att man minskar topparna! Det är samma med tramadol, men den är lite rolig! Vissa dagar kramar jag toaletten, blir dimmig och seg och näsan kliar sönder. Vissa gånger är man helt normal! Tack så jättemycket för ditt svar!

Det är inte alltid lätt at le vackert!Skrattar