Rådvill o frustrerad
Nu ska jag äntligen börja med nya medicinen Salazyporin o det känns bra hoppas bara att den ger bra effekt..min läkare har tydligen fått för sig att jag ska börja jobba,jag har varit sjukskriven sen i Maj.
Har fått kortisonsprutor för 2 v sen o det fungerar inte,ska tydligen få 2 till vilket ja inte vill ha när det ändå inte hjälper..men dom hävdar att det ska räcka i ca 3 mån,så jag ska tydligen börja jobba full tid 75%..
Jag är chockad,frustrerad,ledsen,arg hur ska det gå?? är det någon här som har råd el varit med om samma..
Sen menar dom att det tar ca 3-4 mån innan medicinen har full effekt,o därför sätter dom in kortison..på mej fungerar inte det,men dom lyssnar inte…
Vad frustrerande!
Ja det stämmer att det tar typ 3 månader för varje reuma medicin att ge effekt.
Kommer inte ihåg hur din diagnos är och bakgrunden till sjukdom/sjukskrivning.
Det är ju så tröttsamt när läkare inte förstår och jag tycker det är märkligt att du skall från att vara 100% sjuk skall upp och jobba 75% på en gång när du inte ens har effekt av medicin.
Hoppas det går bra för dig och att salasyperinet fungerar. Jag har ätit den medicinen sedan 2004 och har inga biverkningar vad jag vet.
Verkligen frustrerande. Jag bollades också mellan läkare och FK på den tiden jag fick min diagnos.Jag var så heligt förbannad så jag började stanna hemma till slut.Dvs sjukskrev mig. Kontaktade läkaren i tid och otid,provade de flesta medicinerna utan någon som helst framgång.Idag är det säkert annorlunda gällande sjukskrivningar osv,men hur menar de att en sjuk person ska kunna få arbete nu? Eller ni har arbete redan? Jag har lärt mig genom åren att aldrig ge mig eller att inte ifrågasätta läkarna och deras resonemang när jag själv märker att det inte blir bättre.
Hej
Jag har psoriasisartrit o är inne på 3: veckan med salazyporin,min läkare på Reumatologen,vi är inte på samma våglängd tydligen..jag har varit sjukskriven sen i maj, o jag fick rent av kriga mej till halvtid!!
Hon tyckte att jag kunde jobba full tid ( 75%) för jag hade fått kortisonsprutor o dom står sig ca 3 mån o då hinner medicinen verka..jag blev så illa bemött av denna läkare, en väldigt ung tjej..
Hon lyssnar inte på vad man säger,hon sa inte ens Hej då när jag gick!!!
Hon gav mej 10 dar halvtid,,till o med min handläggare på försäkringskassan skrattade..känner redan nu att 10 dar är för lite..har ni oxå fått bråka o kriga med läkare,,ge gärna råd o hur gjorde ni….
Jag kommer absolut byta läkare,den saken är klar..det sista man vill är bråka med läkaren det är nog tungt som det är….
Detta att kortison skall hålla flera månader, det gör det inte på mig heller! Jag får det i mitt trasiga knä och ibland har det bara räckt 3 veckor.
Fått i skinkorna ibland och det har inte hjälpt alls på sistonde. Men förr då märkte jag effekt i 6-8 veckor men det "botade" ju inte utan lindrade bara lite och sedan fick jag jätteont igen. Å att få rätt medicin tog ju typ 1,5 år innan jag fick Humira.
Trist att de inte lyssnar på dig!
Vad säger dina prover? Är sänkan hög? Blodvärde lågt? brukar ofta bli så när man har inflammationer….
Jag var helt sjukskriven i jag tror 1,5 år och sedan jobbad jag mig upp stegvis till 100 men har nu varit sjukskriven 25 i över ett år, går på övertid nu typ med FK men antar att jag klarar mig så länge jag väntar på min knäoperation.
Trist när de inte lyssnar på dig!
Jag har haft PSA i 17år och inte blivit sjukskriven EN endaste dag av min reumatolog som menar på att de vanliga 7dagar ska räcka. Sådärja, efter 12 olika NSAID, kortisontabletter, Plaquenil, Sulfazalen och regelbundna kortisoninjektioner ska jag efter operation av bägge tumbasarna få testa Metotrexat. Jag är sjukligt trött, sover 12-15t (om jag gjort något speciellt även middagslur) per natt o sjukskriven pga utmattningsdepression sedan 3 år. Varken reumatolog eller psykiatrikern säger sig förstå min trötthet. Trött både på att fråga om min trötthet trots regelbundna B12-injektioner. Någon med PSA som känner igen denna eviga trötthet el. är det utbrändheten som orsakar den tro?
Säkert en kombination av dina diagnoser. Min reumatolog menar att det inte är konstigt om man är trött, speciellt inte när sänkan är hög och blodvärdet lågt vilket är i mitt fall. Samt alla mediciner. Jag har trots salasyperin, orudis retard, kortison, enbrel och cellgift ändå hög sänka. Det är ju så olika hur aggressiv sjukdomen är också. Men trötthet är väl en sak som många reumatiker dras med.