Total knäledsplastik
Hemma efter 5 dagar på sjukhus. Skrevs in i måndags och opererade mitt knä i tisdags och kom hem igår eftermiddag.
Gjort en total knäledsplastik, dvs bytt hela knäleden i höger knä. Har ju haft ont i knät sedan 2004, gjorde en artroskopi 2011 och blev inte bättre.
Kirurgen kom dagen efter och talade om att mitt knä var värre skadat än han föreställt sig, att operationen blev lite mer komplicerad och tog längre tid än planerat. Samt att det inte finns någon tvekan om att det var rätt att byta ut knäleden trots min unga ålder (39år).
Känns bra att "jag" fått rätt, för det är ju något jag sagt hela tiden att knät är helt ur funktion. Jag har ju haft så otroligt ont!
Det är helt sjukt att det trots att man "sågat" bort den sjuka leden och satt dit en ny så gör det inte alls speciellt ont att stå på benet. Visst jag har ju värkmedicin men ändå.
Faktiskt har jag ondare i mina andra leder än i min opererade led, bara det säger väl hur illa det var innan!
Har inte varit alls så jobbigt som jag trodde det skulle bli.
Nu är det rehabilitering som gäller, böja och sträcka och få upp rörlighet (som är bättre än innan operationen). Muskler, det får vi ta sedan sa sjukgymnasten. Huvudsaken är rörlighet, man har 3 månader på sig att fixa den, musklerna kan vi ta sedan.
Jag kan i stort sett sträcka ut hela benet vilket var totalt omöjligt innan. Böja är lite svårare, det går men sedan tar bandaget emot.
Så glad, skall bli så skönt att kunna gå i vår.
Nu vill jag bara komma igång med Enbrelmedicineringen så att mina andra leder börjar må bra igen.
Helt otroligt, idag 3 veckor efter operationen och jag kan gå utan kryckor! Så otroligt skönt!
Har ingen smärta alls som innan. Men det märks ju att man är klenare och att jag inte får göra för mycket för att knät svullnar, det trycker och spänner.
Har äntligen fått börjat med Enbrel igen, tog första sprutan i torsdags och alltså om två dagar tar jag igen. Hoppas mina andra leder skall börja må bättre, har ont i axlar, armbågar, hand och en fotled.
Men knät….ja det är toppen även om det inte är helt läkt och behöver tränas lite. På torsdag tar jag agrafferna eller vad det heter!
……………………inte för att någon undrar, men ändå 
Böja det opererade benet kan man inte göra hur som helst och definitivt inte som man gjorde innan. Max 90 grader sen är det stopp och att ligga på knä är uteslutet i fortsättningen så trädgårdsskötseln blir något lidande så man får sitta på rumpan och kasa sig fram. Det går tid också. Även mitt knä såg värre ut än på röntgenplåtarna och tydligen är det så att man inte kan se helt riktigt förrän man är inne i leden. Lycka till nu och och första tiden har man ju effektiva värktabletter men sen kan det bli värre men träna träna trots smärtan. Det är inte farligt.
Trädgårdsskötsel är inte mitt stora intresse och jag har inte kunnat stå på knä eller böja benet eller sträcka helt på flera år, så allt är bara bättre :)
I och med jul och nyår ligger jag nog lite efter i träning, kör böj och sträck hemma och går mer än innan operationen tycker jag. Tid hos sjukgymnasten 9 januari, sedan skall här tränas!
Nu har det gått ett år sen jag fick en ny knäled och jag är väldigt bra i mitt ben och går långa sträckor (oftast 9-15 km tre gånger i veckan) och ju längre jag går ju mindre ont har jag när jag går. Däremot på kvällen känns det allt lite grann dvs jag är lite stel så då tar jag alvedon till natten. Jag är förvånad verkligen över hur bra jag blivit efter min operation och ju längre tiden går ju bättre blir jag.
Ja ingen tvekan om att operationen blivit lyckad även om inte musklerna riktigt fattat det än :)
Böjer 95 grader och sträcker 100 grader enligt sjukgymnasten.
Nu till nya alias ojoj_ajaj (jävligt fantasilöst nytt namn) fasa skall jag utnyttja systemet och gå på en period av träning på sjukhuset igen, 5 veckors sjukpenning.
Har semester idag, men i morgon skall jag till Ruma Rehab.
I april är det tillbaka till jobbet med lite bättre styrka i knä och kropp :)
Längtar till vår och värme och att fotleden skall bli bra så jag kan gå promenader också!!
Jag gjorde en total knäledsplastik för 2 år sedan och jag är skitbra i mitt knä. Fuska inte med sjukgymnastiken. De första 6-8 mån var lite jobbiga med en del värktabletter etc men sen har jag bara blivit bättre och bättre i knäet och har inga som helst problem att böja eller så.
Jag är jättenöjd och då ska du betänka att jag då var 64 år när de gjorde det på mig. Har alltid varit annars aktiv och ingen soffpotatis precis. I samma veva dvs som jag skulle göra operationen gick jag ned med LCHF-kost med 22 kg och har hållit det sedan dess vilket säkert gjort en del att knäet känns så bra. gjorde dett på Alingsås Lasarett som är bäst i landet på knä- och höftoperationer i landet.
Jat gjorde min knäop den 12 dec 2013 och nu 8 veckor senare har jag fortfarande fruktansvärt ont, kan inte sträcka ut benet, fattas 15 grader. Däremot kan jag böja 110 grader. Jag äter fortfarande morfintabletter och skriker av smärta när jag tränar.
Jag är 53 år
Just nu ångrar jag verkligen att jag gjorde denna operation,
Sen ang att kunna ligga på knä så är det olika. Har en väninna som gjorde sin knäop för tio år sen och hon kan ligga på knä korta stunder
Vad tråkigt farmorgreta :( Jag är som sagt jättebra i mitt knä, har inte ont alls. Jo bara om jag står på knä eller så, det går inte. För mig det bästa som jag gjort. Hoppas du blir bättre!!
Hej på er alla med nya knän. Måste säga att så här efter några år är jag grymt bra i mitt knä. Inga som helst problem och går långa sträckor utan att få ont. Inga värktabletter behövs överhuvud taget. Är förvånad att jag är så bra i knät och springer i trappor (jag är 67 år nu så det är 3 år sen i februari) och ligger på knä och rensar ogräs och jag är nästan som vanligt. Dock är jag inget vidare på att springa fort längre så det är den enda begränsningen jag har. Jag löpte mycket före mina knäbesvär men det går inte så bra nu ---ok kuta lite kan jag men det är inte mycket det.
Helnöjd med min operation. Alingsås Lasarett är bäst i landet på knäoperationer och där blev jag opererad. Stor eloge till dem.