reumatiska problem och mat
Jag har problem med maten eller snarare tänket om maten.
Jag har reynauds med ledvärk och jag om min man flyttade för några år sen till farfars hemman.
Vi vill odla och föda upp så mycket av vår egen mat som möjligt och där är problemet.
Såhär långt norrut så är det i princip nödvändigt med animalisk mat. Just nu är vi inte i närheten av självförsörjande så just nu äter jag mjölkfri ovo-vegetarisk kost (det åt jag då jag fick de första allvarliga symptomen också så jag vet inte hur jag skulle reagera på att äta kött och mjölk).
vi har nu kaniner (kött) och höns (ägg, kött) och vi funderar på getter (mjölk, kött) och gäss (kött, ägg) också. Så det skulle innebära animaliskt protein kanske till och med varje dag 
Vi kommer ju fortfarande odla grönsaker och bönor men med tanke på hur marken är osv så är det mest logiska animalier. Nu kommer vi ju aldrig ha jättemånga djur och min man kommer antagligen äta mer animalier än jag då han många dagar behöver äta mer än 6000 kcal men vågar man äta animalier i så stor utsträckning om man har reumatiska besvär?
Mitt hopp är det att vi odlar/föder upp majoriteten av vår egen mat (ekologiskt) kan hjälpa lite (bättre kvalitet på maten helt enkelt) men jag vet inte om det skulle kunna stämma.
l'm back
Är själv reumatiker med raynauds, vegetarian och har självhushållardrömmar :) Men är inte ens i närheten av någon självhusållning, tyvärr :( Försöker under tiden äta ekologiskt och närproducerat i den mån det går istället.
Som du säger så är det nog svårt att bli helt självhushållande om man tänkt sig leva helt vegetariskt. Hur stora markytor har ni att använda? Det finns ju mer proteinrika sorter av vete och bönor som lämpar sig bra för det nordiska klimatet. Rotfrukter går ju att lagra som de är i evigheter, och man kan ju torka, koka in samt syra mycket annat om man är ambitiös.
Det flesta sorter av bönor, linser, ärter m.m finns ju numera i ekologisk form i de flesta livsmedelbutiker så kanske är det att föredra istället för att äta så mycket kött?
Vet inte själv hur köttätandet påverkar kroppen då jag var vegetarian redan innan reumatismen bröt ut, men att det här en negativ effekt på miljön, det vet vi ju. Satsa på fisk och fågel samt vilt istället om kött känns som en nödvändighet?
Lycka till!
#1 jag bor i södra Lappland så vete funkar inte här (och jag är känslig för gluten), många bönor funkar inte så bra här heller (dom flesta har för lång växtsesong) ingen oljeväxt funkar här heller.
Vi har 2 ha dålig åkermark och resten är skog på 2 pers så den marken passar bäst för slåtter och skogsbete (hade man bott i södra Sverige med bra åkermark så hade det ju varit annars) Djurhållning behöver ju däremot inte vara dåligt för miljön även om majoriteten idag är det men vi vill hålla det på ett miljövänligt sätt och därför kommer vi bara ha lantraser tex (dom växer inte på soja och liknande som människor kunnat äta).
Sen har vi ju inte tänkt ha mängder med djur (4 avelsdjur av kaniner och getter, max 25 höns antagligen mindre osv) men det kommer att bli en ökning av animalier ändå.
l'm back
Hej. Jag har själv lagt märke till att när jag äter vilt (maken är jägare) mår både mage och värk bättre liksom då jag åt kött från de hushållsgrisar vi hade. När jag äter köpekött mår både mage och värk värre. Tror du är inne på rätt spår med att ta bort alla kemikalier i maten. Grisar i storproduktion får stort påslag av stresshormon vid slakt. Det hamnar ju i kotletterna så att säga. Och vi äter det, behandlad mjölk, ,brödmm, mm. Läste just en rapport att vetemjöl nu är så processat och finfördelat att det kan passera blodbarriärer. Hallå! Man kan inte undkomma verkar det som om man ska handla mat i affären.
/