Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettmediciner-och-behandling
Läst 4512 ggr
AnnaFagerell
2

När resultat medicin?

Ni som ger er själva biologiska mediciner, när började de få verkan för er?

Har tagit Humira i snart tre månader utan resultat. De flesta biverkningarna har försvunnit men resultatet lyser med sin frånvaro.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

limahisy
0

Av Humiran fick jag resultat efter första sprutan. Efter andra var jag som en ny människa. Tror man ska ge det max 3 månader innan man ska byta. Prata med din läkare. Skönt att biverkningarna är borta. Men synd att du inte fått effekt.

litenvovve
0

Har tagit Enbrel i en månad nu och tycker att det har gått nååååågot mot det bättre. Långt från bra men ok. Inte minst har tröttheten blivit bättre

AnnaFagerell
0

#1 minst tre månader sa dom…

Lill-Kajsa
0

Sen kommentar på inlägget men… Jag tar Humira just nu. Har tagit tre sprutor och fick viss effekt efter första. Började för ett halvår sen med Simponi, var helt smärtfri i sex veckor och sen var det som att vända på en hand - total verkningslöst. Efter det fick jag enbrel med fick kraftiga allergiska reaktioner så fick avbryta behandling. Har alltså idag humira, svårt att säga exakt om effekten är av humiran eller om det finns kvar av de andra sorterna i kroppen. Men vad jag förstått så bör humiran ge resultat ganska omgående, så efter tre månader kanske det tyvärr är dags för en ny sort. Hoppas du hittar något som funkar!

[Shettisar]
0

Enligt Sahlgrenska så ska god effekt komma efter 2-6 veckors användning. Vad säger din läkare?

AnnaFagerell
0

Jag har slutat med alla mediciner. Ingen effekt av Humiran och Arcoxian har gett mig ny magkatarr. Nu får jag ont i magen av endast panodil =(

Får akupunktur en gång i veckan och ska se om det kan lindra lite. Måste försöka klara mig helt utan mediciner.

Lill-Kajsa
0

Fy vad tråkigt att höra. :( Finns det ingen mer av de biologiska som du kan prova? Förstår om det är kämpigt med alla biverkningar dock.

iml73
0

Min läkare hävdar ju att bästa effekten har man med biologiska tillsammans med metrotrexiat alt. Arava (cellgifter).

Personligen ser jag inte att jag får effekt av det.

När jag fick Humira första gången så var det helt underbart, ÄNTLIGEN något som hjälpte mig! Hade provat massor innan.

Sedan vet inte jag, men jag läser ibland på facebookgruppen min sjukdom att folk verkar ha en medicin, slutar med den får en ny osv.

Jag får hela tiden tillagt.

Salasyporin har jag haft sedan 04 och jag känner när jag inte tar den, så den funkar. Till det har jag då fått massa andra mediciner, testat metrotrexiat, sandimun och tills slut då Humiran.

Sedan lades plauqneil till också men den har jag ingen effekt av.

Även textat Ebetrex (metojekt/metrotrexiat kopia) men det gav inte heller effekt mer än att jag mådde skunk!

Humiran slutade funka efter 3 år och då fick jag Enbrel, har den än. Men kom i skov i alla fall nu och då fått tillagt både Arava (cellgift) och kortison.

Så nu har jag alltså Salasoperin, Orudis retard, Enbrel, Arava och kortison och det hjälper ändå inte helt. Har förhöjd sänka och dåligt blodvärde. Jag är ett hopplöst fall tror jag!

Tror inte Aravan hjälper alls…. Kortison gör men gillar den inte egentligen.

Hoppad du hittar något som funkar för dig, är ju inte världens lättaste alla gånger då vi alla är så olika :(

AnnaFagerell
0

#7 eftersom Humiran inte hjälpte alls anser läkaren att de andra inte heller kommer ha resultat. Man brukar ändå se någon form av resultat.

#8 salazopyrin har jag också käkat men jag blev dålig av dem. Riktigt dålig tyvärr. Kortison är det enda som hjälper mig.

limahisy
0

#9 Konstigt att alla läkare säger olika. Jag har haft Remicade, Humira och har nu Remicade igen. Så att bara för att en inte fungerar så är det inte samma verksamma ämne. Lycka till

AnnaFagerell
0

#10 Fast det verksamma ämnet är samma, det är bara lite andra olika tillsatser i de olika…  och hon menar att hjälpte inte humiran alls får jag ingen effekt av de andra

limahisy
0

Är det? Enbrel är Etanercept och Humira är adalimumab och Remicade är infliximab. Det låter inte lika i mina öron. Jag har haft Humira som inte gav effekt. Har Remicade nu med bra effekt.
Du kan ju om du vill be om en second opinion.

iml73
0

Det är liknande medicin, sk TNF hämmare.

limahisy
0

Jag vet att det är TNF alfahämmare alla som vi med spondartriter får. Men det är inte samma läkemedel. Jag har varit på flertalet föreläsningar om detta. Men, det är ju som det är.

Ta vara på er!

litenvovve
0

Jag har, som jag tidga, tagit Enbrel. Hade precis börjat ge effektbocg självklart var jag lycklig över att resultet bprjat visa sig Där nen sätter pennan sprutan kan rodnad vioket tydligen vanligt… men till saken; Jag tog min spruta på fredan som varit min sprut-dag. Dagen efter, på kvällen kändes rodnaden lite märklig och en bula "stor som en halv tennisboll" hade uppstått precis under naveln.den vandrade sen uppbi naveln ochvdet kändesbfel. Vi tänkte oss att bara be om råd Men på vägen in känner jag mig väldigt konstigt. Det hela slutade me en kraftig som gjorde att hela hals o ansikte svullnade. Följderna av denna händelsen var att mina njurar blev ganska dålig. Mesr så ni tänker på biverkningar vid sådana mediciner. Händer mycket sällan men det vill framföra är:; TA VARA PÅ ER! :)

Annie66
0

Hej. Själv tar jag cimsia och min reumatolog håller på med något slags forsknings projekt som ska göra att fler i vårt land ska få biologiska läkemedel vid reumatism och tidigare dessutom. Han menar att kroppen är fullmatad med läkemedlet efter ca tre månader. Så som du mår vid den tidpunkten är så du kommer må sen av läkemedlet. I mitt fall märker jag tydligt att det är dags att ta sprutan då effekten inte riktigt räcker fjorton dagar. Så jag ska ta något tätare. Man ska enligt honom prova annan typ om effekt inte uppnås. Det finns i nuläget ca fem olika biologiska läkemedel, men de hämmar två olika molekyler. Minns inte exakt vad de heter. Sen är den verksamma substansen fäst till sockermolekyler och det kan göras på olika sätt visst. Så det är all idé att försöka någon annan typ. Och som någon tidigare skrev, kombinera med annan reumamedicin för bästa resultat. Själv kan jag inte göra så för de är inte kompatibla med waran som jag måste ta. Så fortsätt prova, ifrågasätta och söka egen kunskap. Sköt om dig och lycka till.

/