Reumatiskt och graviditet
Varit hos läkare idag för min ledvärk. Men fick reda på att eftersom jag är gravid är det inte ens intressant att ta reda på om jag har något reumatiskt. Eftersom man ändå inte kan göra något åt det under graviditeten. Jaha, så då är det bara vänta minst ett år till då innan det kan bli intressant att påbörja någon utredning.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Bara för att man inte kan göra något nu betyder det inte att man inte ska ta reda på hur det ligger till, så man kan göra något så fort som möjligt! Det kan ta tid att utreda, då är det väl väldigt smart att göra det nu! Jag tycker att du ska vända dig till någon annan, för det där verkar ju konstigt! Ska du behöva vänta ytterligare efter graviditeten? Nej, usch.
#1 Ingen idé sa dom. Och ingen idé innan jag ammat klart. Jag håller med dig, men det var så reumatologen sa.
Dessutom svårt att se inflammation eftersom sänkan kan bli hög av själva graviditeten, så kan vara svårt att se om det är inflammation.
Du står i samma sits som mig. Det är väldigt svårt att göra tester på gravida och det kan jag förstå.
Mig var det dock lite lättare då jag har "gummi-leder" dvs EDS-ht men har även diskbråck, ischias, Raynauds och sen finns stark tro om fibromyalgi. Fibron är dock inte satt som diagnos iom att jag är gravid och därmed kan inte alla tester utföras förrän i höst och det förstår jag.
Under tiden går jag hos sjukgymnast, arbetsterapeut, läkare på VC och äter smärtstillande.
Även om jag har en drös diagnoser är jag inte klar än och jag tänker hellre att jag utreds efter graviditeten då alla värden är normala och då får rätt diagnos ställd än att det råkar bli fel. Fel diagnos ger fel behandling, been there gone through that och det är inte kul. :)
#3 Nä men till mig sa han att det var ingen idé att göra något fören jag ammat klart. För det är först då som man kan få behandling. Men jag tänker ju även som så att en diagnos är viktig att få för att kunna få tex sjukgymnastik, vilket man ju kan få även om man är gravid eller ammar.
Jag förstår också att det är svårare att få korrekta resultat när man är gravid. Men jag vet inte, han tryckte så mycket på det här med att problemet låg på behandlingarna. Tråkigt hur som..
Byt läkare! Håller ju med till viss del. Det går inte göra så mkt när man är gravid och för mig så mådde jag mkt bättre de gånger jag var gravid. Men man måste kunna göra en förberedande "behandling". Hur gammal är du?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#4 Förrän du ammat klart? Amma kan man ju göra tills barnet är 2 år eller äldre, finns extremfall där mammor ammar till barnet är 9 år.
Amningen förstår jag inte men själva graviditeten förstår jag. Man kan också få värk i lederna när man är gravid som tex karpaltunnelsyndrom och foglossning och då kan det vara svårt att sätta diagnos.
Men för att ta reda på reumatiska sjukdomar kan man börja med att ta blodprov då många reumatiska sjukdomar, inte alla, syns på provsvaren sen om man har det eller inte. Jag har tagit dessa prover tre gånger både under graviditet och inte.
#6 Jo, för han menade ju att det inte var någon idé med utredning innan det var aktuellt med behandling, och det fanns enligt honom inga behandlingar som man kan ha nytta av som inte går över i modersmjölken. Men jag menar ju att det finns ju även sjukgymnastik osv. Men han var knäpp den läkaren.
Jo det är ju så, har både var BM tror är kapraltunnelsyndrom (fast det är ju inte så mycket leden utan mer vätskesamling) och vad det verkar som foglossning nu också.
Tycker också att han got kunde tagit ett RA, men nej, det var ju inte intressant att gå vidare med min smärta innan graviditet och amning är över.
#7 Hahahahaha, förlåt men cykelreparatör till läkare. 😂
Visst man kanske inte ska ge en gravid kvinna smärtstillande utom då Citodon som brukar skrivas ut till gravida och som jag då också har.
Men har man reumatiska besvär finns inget botemedel precis utan enda som finns är medicinering och stöd av olika slag tex sjukgymnastik, ortoser mm.
Byt läkare!
#8 Ja behandlingar som finns är ju smärtlindrande/antiinflammatorisk medicin eller kortisonsprutor eller till o med cellgifter vad jag förstått. Inget av det är ju sådant som man vill använda som gravid, men man kan ju även ha stor hjälp av rätt sjukgymnastik både fr att hålla sig rörlig och igång och bygga muskler osv. Och som du skriver så är det ju inget man blir botad från, men det kan ju ändå vara viktigt att få en diagnos. Dels sjukgymnastik men även stöd som du skriver tex faktiskt att man kan få stöd från föreningar som finns och lära sig och förstå vad det är som gör ont, och hur man ska hantera det. Och det viktigaste av allt, man vet varför man har ont. Smärta är lättare att hantera om man vet vad det är.
Du kan själv gå på sjukgymnastik utan remiss från läkare. Ring en sjukgymnast
#10 Men hur vet sjukgymnasten vad som är bra för mig om jag inte har någon diagnos? Och värre, hur vet dom vad jag bör undvika om jag inte har en diagnos?
#11 Det har inte så jättestor betydelse. Jag har gått till sjukgymnast i 15 år innan jag fick diagnos. Han/hon går mer på din beskrivning än på diagnos. Ibland kan man faktiskt få diagnosen ställd av sjukgymnasten långt innan läkaren
#12 Okej, kanske ska sikta på det redan nu då. För vad jag förstått på min mamma som fått diagnos så kan sjukgymnastik göra mycket gott. Och det vore ju inte fel att börja med det redan nu inför den stora påfrestning som min kropp kommer utsättas för iom graviditeten.
#13 Det finns inte jättemkt en sjukgymnast vågar göra med dig när du är gravid så där får du nog vänta tyvärr. Jag fick göra uppehåll under alla mina tra graviditeter.
#14 Det var nog det konstigaste jag hört. För det första är ju träning inte det minsta farligt under graviditet, tvärt om så är det viktigt att vara rörlig. Så länge det känns bra är det okej säger BM. Sen kan ju inte träning av tex fingrar/handleder påverka graviditeten på något sätt?
Jag förstår om det kan finnas begränsningar i vad dom vågar göra med en, men en hel del borde går ju att göra ändå.
#15 Så var det för min del iaf eftersom min sjukgymnast korrigerar mycket låsningar på mig. De passar sig idag för vad de gör med en och jag tror inte att en sjukgymnast tar sig an nya patienter de inte känner när de är gravida. Man kan säkert få ett träningsprogram eller så men de kan inte gå igenom kroppen