Har jag SLE?
Har läst om Lupus och misstänker stort att jag har det.
Har vart sjuk (mest på sommaren nu i över 2 år). Är extremt trött, jobbig huvudvärk, feber och får fort ont i nedre delen av ryggen, har även ryggsmärta på andra ställen, ont i knäna, ja överallt. Knäna hoppar även lätt ur led och lederna är allmänt överörliga.
Får även lätt eksem i ansiktet under ögonen och på ögonlocket. Tål inte värme bra alls då sommaren är dock värst och speciellt när solen ligger på som mest. Då får jag huvudvärk, yrsel, feber och ser ljusbollar oftast i turkos färg och känner mig allmänt svag i kroppen blir även illamående ibland.
Ibland blir jag helt konstig och känner att allt är så frånvarande, mitt tänke och reaktion blir så himla segt samtidigt som kroppen känns så himla tung och jag tycker att jag inte känner av kroppsdelarna lika lätt när jag petar på dem, dvs mindre känsel än vanligt. Jag har även samtdigt lite ryckningar i nacken.
Reumatism ligger i släkten, även diabets, epilepsi och kärn/hjärtsjukdomar.
Det är omöjligt att diagnostisera någon över internet. Men jag tycker definitivt att du ska ta upp dina tankar och din oro över detta med din läkare. Sen bör du få en ordentlig utredning på vad som är fel. Mycket av de du beskriver känner jag igen mig i från när jag hade B-12 brist så förstår att du har det jobbigt. Hoppas att du kan få hjälp att hitta rätt diagnos och behandling snart.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Det kan ju ta flera år att diagnosticera, och det mesta det beror på är din ålder och blodprover. Har du inte antikropparna så läggs utredningen antagligen ner, eller skickas till reuma. Det är dessutom svårt att ens få blodprovet i flera fall. Men ring en vårdcentral och fråga. Förhoppningsvis kan du få lite hjälp, men det är svårt, så mycket vet jag.
Japp, så har jag hört. Japp, får göra så.

Jag började med gedigen utredning på Sofiahemmets reumatolog år 2003. Röntgen på längde, tvären, bredden m.m. Sjukskriven i omgångar, medicinering (felaktigt enligt min mening, tappade halva kalufsen som var enormt tjock och lockig, nästintill afro krull). Alla provsvar var negativa, inget visade ngt, inte ens röntgen. Medans min kropp och leder var svullna och jag kom inte ur sängen.
Efter missödet med medicinen slutade jag tvärt med den och hör och häpna inom en vecka slutade jag tappa den mängden hår. Slutade mer eller mindre gå till läkaren och med tiden blev jag bättre. Under årens lopp har jag haft lite värk, svullnad till och från. Kraftiga, snabba väder växlingar har dock gjort att värken gjort sig påmind då och då.
Men i somras efter enorm stresspåverkan fick jag utslag på kinderna som jag sökte för på VC, proverna visade diverse och jag blev remiterad till reumatologen på KS och en stor utredning drogs igång. Efter en nödvändig njurbiopsi fick jag min diagnos - SLE som jag nu ska lära mig mer om.
Vad jag vill är att provsvar med resultat kan ta flera år. Tyvärr :(