Facettledsartros
Skulle vilja veta mera om detta och om det är någon mera som fått denna diagnos skulle jag gärna vilja ha lite råd. Själv var jag in för en MR för ländryggen och fick veta att jag har begynnande facetledsartros och ev. diskbråck. Har riktigt ont i min rygg och nu förstår jag ju varför. Tyvärr så får jag ju inte äta starkare värktabletter så jag får helt enkelt stå ut vissa av dom jobbigare dagarna.
Ingen som har facettledsartros?
Jo jag har .. Diskbråck och begynnande facettledsartros ..
#2 Då har vi ju samma diagnos. Hur är det med din rygg och har du haft det länge?
#3 Diskbråcket fick jag 2005 och facettledsartosen visade sig för ca 1 år sen. Jag har konstant smärta från ryggen, ibland låser den sig så jag varken kan gå eller ligga. Från denna långvariga värk påstår läkarna att jag fått den fibromyalgi jag nu har sen 2 år.
Jag måste hela tiden tänka på hur jag rör mig för att ryggen inte ska paja helt. Smärtmediciner har jag provat av alla de slag, men tål inga av dem. Alltid nån jättebiverkning så jag inte ta nåt. Operation blir inte förrän jag ofrivilligt pinkar eller skiter på mig :/
Hur är det för dig ?
#4 Vad trist att du har så ont. Samma här, ont antingen i nacke/bröstrygg eller ländryggen eller båda ställen samtidigt. Har sällan helt smärtfria dagar. Måste med tänka på att inte göra vissa saker för att undvika att ryggen hakar upp sig. För gör den det så får jag så ont att jag inte kan sitta stå eller ligga utan att skrika av smärta. Sover ofta dåligt om nätterna p.g.a smärtan.
Eftersom jag dessutom äter medicin för epilepsi så kan jag bara äta citodon. Och ja, operation blir det om jag tappar kontrollen över kisseriet eller det andra. Dryg situation.
Får i veckan bilderna från min senaste röntgen.
Svaret på röntgen var:
Spondylospålagringar i nacke och bröstrygg- Början till diskbråck i nacken, "mild" skolios i bröstrygg. Jaha, ännu mera smärta väntar med andra ord. Kan man inte bara byta ut ryggen helt? haha.
Hur är det med dig Fibro?
Intressant läsning.
Visst är det drygt med denna ständiga värk.
Fick veta då jag var på MR att det finns kraftiga förändringar i bäckenet, facettleds artros i länd rygg, bröstrygg och nacken. Dessutom finns två diskbråck i ländryggen, lika i bröstryggen. Min rygg är stel och ond för jämnan.
Förutom detta har andra leder sagt upp sig, eller de gör sig ständigt påminda. Nätterna är värst. Enda leden som är smärtfri är armbågarna, underligt.
Äter anti inflammatoriska med. samt andra rena värktabletter.
Hur har ni det ? Arbetar ni eller…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 Jag arbeter inte, kan inte få några jobb eftersom ingen vill ha mig. Så fort jag nämner epilepsin så tackar dom nej. Men jag har ju möjlighet att vara hemmafru så då är jag det.
Jag har varit sjukskriven snart ett år nu, har också andra sjukdomar. Klarar inte mitt ordinarie jobb längre, vilket gör mig väldigt nedstämd. Har ett jobb som jag älskar.
Man undrar ju hur det ska bli…
Vet nån om man kan förebygga att få detta? Jag har begynnande facettledsatros och får emellan åt väldigt ont. Ska börja i sjukgymnastik. Någon som vet?