Nattvärk.
Hej!
Jag har ingen diagnos ännu. Min gammalmormor, mormor och mamma hade/har fibromyalgi & atros. Morbror har bechterew. Min son har bekymmer utan diagnos med. Vi har gått hos sjukgymnast, som sagt att vi två är alldeles för stela för vår ålder. Överrörliga dock.
Mina bekymmer startade som litet barn. Knäna började knäppa, knastra och slå i ledbanden och jag kunde bli halt. (Har aldrig idrottat på fritid, som kan orsaka plötsliga hältor) I samma veva (då jag var ca 8 år) fick jag diagnosen lätt scolios. Och har levt med ryggvärk lika länge i ländrygg och övre rygg/nacke/axlar.
På senare år har fotleder, tåleder, handleder och fingerleder börjar värka något fruktansvärt. Speciellt då det blir kallare eller rått ute. Det håller mig vaken hela nätterna.
Har ingen synlig inflammation eller vätska. Tvärtom, så känner jag mig uttorkad.
Önskar lite olika råd.
1. Hur går man till väga att få riktig hjälp? Att få komma till reumatalog eller smärtklinik? Egen-remiss?
Har tjatat i många år och gått genom många läkare som viftar bort värken, med att man är för ung osv. Har gjort reuma-prov ett par gånger med blodprov, som aldrig visar något och har undersökt händerna hos handkirurg efter vanlig röntgen.
Hur orkar man tjata vidare och hur tas man på allvar?
2. Vilken smärtlindring kan man prova hemma, utan att förvärra/skada sig själv?
Jag äter knappt en alvedon och är väldigt känslig för mediciner. Dvs känner av låg dos snabbt. Kan inte äta mediciner liknande pronaxen, då får jag magsår.
Försöker med värme/kyla så långt det går, som sjukgymnasten rekommenderade. Inatt smorde jag fötterna med liniment, för då de börjar bränna (bli heta), så domnar dem av lite. Som det är nu har jag sådan hemsk värk att jag inte kan koncentrera mig på annat och varit vaken hela natten.
Står inte ut med denna fruktansvärda värk och att gå "friskförklarad". Mamma fick kämpa i närmare 10 år och jag är inne på närmare det tripla.
Tack på förhand.
Jag kom till reuma via ortoped. Dock efter nästan 5 års problem med leder. men samma sak för mig, alla blodprover är negativa och det syns inget på vanlig röntgen. Tjata om magnetröntgen, vet att man kan självremittera till vissa reumatologimottagningar, du är inte för ung, jag är 21 själv och passar egentligen inte in i någon sjukdomsbild, men behandlas för RA, fungerar det så skriver dem ra som diagnos.
Hoppas du får hjälp, bara att PM:a om du undrar något :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
#1 Tack så mkt för ditt svar. Sedan sist har jag varit hos min 10e läkare och "gnällt". Tog tydligen blodprov 2011 och 2012 som inte visade något. Efter undersökning trodde han artrit och ordinerade att äta panodil och ibumetin dygnet runt till nästa besök om en vecka. Dem hjälper ingenting. :( Är i skov nu, så händer och fötter håller mig vaken på nätterns och plågar mig på dagarna tillsammans med de andra lederna. Känns hopplöst att få komma till reumatalog eller smärtkliniken.
Åk in akut, ortopedien på akuten ser ju att du har reumatiska problem och remitterar dig rätt! Så jag landade rätt och fick starkare smärtstillande utskrivet. I väntan på att få komma till reuma Vart i landet befinner du dig?
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Dalarna.
Okej, då är vinterhalvåret ingen höjdare direkt, jag tycker det är hemskt här i Skåne och kan inte föreställa mig att bo då långt norrut med reumatism. Men hoppas verkligen att du hittar en läkare som tar dig på allvar och som startar denna långa process som det är att hitta rätt medicin
Jag slogs med sjukvården i 12 år tills jag ringde VC och så att jag vill ha tid hos en läkare insatt i ledbesvär då jag misstänker att jag har det. Sagt och gjort, jag fick komma till en sån läkare där jag klargjorde för denne att jag inte vill höra inbillning, att jag ska knapra Alvedon, överansträgning eller sådant jag fått höra hela mitt liv. Läkaren.lyssna och tog blodprov, skicka mig på röntgen och slutligen remitera mig till reumatolog när hon såg att jag på blodprovet hade vita blodkroppar och hög sänka vilket tydde på inflammation i leder som hon redan misstänkte efter att ha vridit och vänt på mig. Reumatologen tog emot mig direkt. På den vägen fick jag reda på EDS, dock är jag inte färdigutredd än då det misstänks att mer finns.