Har i dag börjat på Enbrel :)
Hoppas innerligt nu att denna biologiska medicin kommer att hjälpa mig!!! Har ni några erfarenheter ?!
Använde detta under medel för några år sedan. Ja,jag kallar det undermedel för det var helt otroligt vad bra jag blev av det. Kunde röra mig obehindrat och slippa morgonstelheten.Tyvärr så fick jag allergisk reaktion av detta efter ca 7-8månaders användning.Men under tiden jag hade sprutorna så var jag i sjunde himlen..
ingen erfarenhet, men jag håller tummarna att det funkar bra för dig!!
Har tagit Enbrel i två år nu och mår sååå bra. Hoppas det blir bra för dig.
Har Enbrel och fungerar bra och känner inge biverkningar.
Visst tar den inte allt, mitt utslitna knä bråkar fortfarande men det är ju säkert för att det gnager ben mot ben och blir inflammation och då felbelastar jag och får ont i vä fot och rygg.
Annars har ju inflammationer i tår, fötter, händer, handleder försvunnit och det är ju otroligt skönt.
Första gången jag testade biologiskt var med Humira och jag märkte effekt på bara ett par veckor.
Håller tummarna för att du blir bättre!!!!
Hej Jag också är ganska nybörjare med den biologiska medicin. Det var for 5 veckor sedan som jag började med Enbrel och den första veckan den var sååååå bra som jag nästan började tro det var en mirakel mina hemska smärtor var borta. Den andra vecka började att känna mig trött den trögheten vara ökar. Jag är nu i veckan 6 hur kan hitta de rätta ord… Jag är mer än trött nästan förlamad av trötthet jag kan inte göra någonting. Jag bara hoppas att det går över, när jag googlar för att titta på saken jag skrev så "Embrel" och trötthet och det var många sidor med personer som undrade om Enbrel. Är det något som har råkas med samma problem? Jag skulle gärna prata med något med samma besvär. Tack Fenix200
hej!
jag började med Enbrel för 1 exakt 1 v sen och de senaste dagarna har jag varit så himla trött att jag knappt kan hålla ögonen öppna ibland. gick inne på coop igår och kände att jag skulle kunna somna gåendes! helt sjukt! jag har alltid varit trött av mig (gick med RA i 10 år utan diagnos eler behandling så inte så konstigt) så tro mig jag är van vid att alltid vara trött, men det här är något helt annat. ska ta andra sprutan ikväll så återstår att se om det går över, men när du Fenix200 säger att det bara blivit värre känns det ju rätt deppigt. hur mår du nu?
mvh Lena
Hej,
Har nyligen slutat med Enbrel då det gav tillslut ingen verkan, använde den 1 år. Hoppas att den fungerar för dig :)
Har fortfarande Enbrel, trodde den slutat verka nu i somras och fick sluta med sprutorna men på två veckor gick sänka från 62 till 96 så visst har den effekt även om den inte har full effekt längre.
Eller så har jag ett skov helt enkelt.
Nu tillagt Arava och prednisilon… bättre men inte bra.
Tog min 5e spruta igår i låret o idag är det svullet ca 15x7 cm omkring. Vet att viss svullnad e normalt men är det här ok? Är varmt o väldigt spänt över svullnaden. Förra veckan blev det ganska svullet men de första 3 sprutorna blev det inget av. Jättekonstigt.
Prata med din läkare, låter ju som att du blir allergisk och att det blivit värre för varje spruta. Bäst att kolla upp!
#9 har du bara provat i benet? Jag testade ta min Humira i magen och fick mkt mindre svullnad och rodnad. Låren är jag väldigt spänd i.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag har reagerat 2 ggr, en gång på magen o en gång på låret. Jag hoppas att kroppen reagerar för att den är ovan men om den blir värre nästa gång ska jag absolut ringa min sjuksköterska.
#12 Det där måste du ta med dem efter varje gång. De vill att man har regelbunden kontakt med vad som händer. En sådan svullnad skall man definitivt inte ha.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Har ännu inga erfarenheter av Enbrel men påbörjade också Enbrelbehandling för lite mer än två veckor sedan. Håller innerligt tummarna för att detta fungerar bra! 🙂
En liten uppdatering om hur det gick för mig då…
Efter lite mer än tre månaders användning (precis innan man ska utvärdera) satt jag en kväll i soffan, två dagar efter min injektion. Plötsligt känner jag hur det kliar och sticks och en bula börjar framträda på min mage (injektionsstället). Stor som 3/4 tennisboll (!)
Ringde till sjukvårdsupplysningen då det vandrade upp till naveln.
De svarade inget vettigt men tog beslut tillsammans med sambo att ett besök på akuten nog var på sin höjd. Bra beslut.
Väl framme på akuten tas jag som prioritet 1 och strax därefter svullnar flera kroppsdelar upp. Bland annat tunga och hals. Ansiktet rött och svullet och hela kroppen kändes SÅ konstig.
Så min Enbrel-historia slutade med akuten och massvis med mediciner. Går än idag på mediciner pga detta.
Avslutningsvis hoppas jag att det går bra med din behandling och att du inte råkat utför några problem! Kram på er!