Gikt - ung tjej?
Jag har haft problem med värk i leder, främst i fingrar och handleder, som har blivit stela, samt brosk(?) som har svullnat upp utan förklaring, osv.
Jag tog blodprov i Sverige och fick veta att jag hade högt ANA i blodet. Här i Danmark tog jag nyligen blodprov igen och fick veta idag att jag hade hög halt urinsyra i blodet, så jag fick utskrivet några tabletter mot gikt idag.
Gikt? Tänkte jag och började googla. Läste att det främst drabbar män och nästan aldrig kvinnor i sin fertila ålder - jag är 22. Jag är smal och knappast överviktig (ca 50 kg och nästan 170 cm lång), äter inte alls för mycket kött eller inälvsmat, dricker nästan aldrig alkohol (men däremot mycket vatten) OCH läkarna har inte gjort några andra prover! Dessutom är det mer än bara en led som är stel och gör ont och värken sitter i längre än bara några dagar.
Det känns som om de bara chansar på att det är gikt för att slippa utreda mig. Urinsyra i blodet kan ju också bero på andra sjukdomar eller liknande.
Har någon erfarenhet av gikt? Vill i så fall gärna höra hur ni har det och hur ni fick er diagnos.
Gikt i damnark är sveriges artit. Kan vara bra att veta. Det heter alltså inte samma sak. Gikt i sverige är nåt helt annat. Min syster bor i DK och fick diagnosen gikt. hon gar psoriasis artrit.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#1 Min läkare skrev idag och sa att det var just "podagra" jag hade, vilket låter helt befängt eftersom det är specifikt gikt i stortån och jag har inte haft något som helst problem med mina fötter.
Sen har de ju inte röntgat eller kollat något annat än just blodprov för att säkra sig om diagnosen. 🤔 Får kolla upp om det är något annat på danska, men det är ju konstigt om ett internationellt ord blir till något helt annat då..
Podagra = arthritis urica = gikt
Tycker det är så konstigt då jag har haft problem i över 2 år och först nu har hög halt urinsyra i blodet.