Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettokänd-diagnos
Läst 1340 ggr
Bjallstal
0

När ingen diagnos stämmer

Finns det någon mer här inne som behandlas för något typ av reumatism utan att ha blivit diagnostiserad med en viss typ? Jag behandlas för RA, med metoject, ska nu i veckan troligen öka dosen och lägga till biologiskt då jag inte svarar tillräckligt bra. Men de vill inte skriva diagnosen RA på mig då den egentligen nye passar in. Jag har inga större bekymmer med mindre leder, lite småstrul med fingrar och armbågar, men mina stora problem är mina axlar och mina knän, jag blir inte alls svullen om lederna, och de kan trycka och klämma hur mycket som helst utan att det gör ont. Alla blodprover är negativa, så jag har blivit kollad av tre reumatologer + att det vid varje förändring i min behandling, samlas 4-7 st för att komma på vad dem ska göra nu. Jag vill bara ha en diagnos så att jag kan börja bearbeta det mentalt och förstå vad sm händer, jag är bara 21 och har haft bekymmer i snart 5 år. Som tur är är mina MR-bilder klockrena så dem släpper mig i alla fall inte.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Lill-Kajsa
0

Jag behandlas med biologiskt preparat Humira, utan att man är säker på diagnosen. Man misstänker psoriasis artrit samtidigt som jag har konstaterad fibromyalgi. Tydligen svårt att definiera den exakta diagnosen, men hjälper medicinen kommer diagnos att sättas.