Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 8261 ggr
maay
1

Raynauds?

Mina fingrar har alltid varit väldigt känsliga mot kyla. Men nu det senaste året har det blivit allt värre. Nu är mina händer rödblå i stort sett hela dagarna trots att jag har vantar. Får även ofta ont i de och det känns ibland som om de "krampar". Vid vissa tillfällen blir de vitflammiga och det ser riktigt otäckt ut.. 

Brukar i skolan sitta på händerna för att jag fryser så men då blir det bara värre. Händerna gör ont och de blir helt rödblå och fingertopparna blir alldeles vita. 

Har hört om Raynauds syndrom? Kan det vara det jag har? 

Tycker detta är väldigt jobbigt. Alla påpekar hela tiden "men titta på dina händer, de är alldeles blå" "men usch vad dina händer ser ut" osv..

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

Anna86
0

Det låter då väldigt likt Raynauds!

tlover
0

låter likt (om än jag tex har mer helvita fingrar)

kanske bäst att kolla upp det (raynauds kan ju vara ett symptom på värre sjukdomar också).

Jag själv har ledvärk och "blåsor" (i brist på bättre ord) också pga Raynauds.

jag fick däremot ingen medicin mot det av reumatologen men jag har hört att ginko ska funka (eftersom det främjar blodcirkulationen).

anledningen det fortsätter trots att du har vantar är ju för att vantar håller ju bara kvar den värme som händerna utstrålar, utstrålar dom ingen värme blir dom inte varma. Men det finns ju handvärmare (man trycker på en metallgrej i en mjukplastgrej och så blir det varmt ett tag) som du skulle kunna använda för att få en "värmekälla" i vanten.

själv har jag åtminstånde fingervantar även på sommaren om inte det är löjligt varmt.

se bara till så att du inte värmer händerna på för varma grejer, i alla fall jag tappar känseln i händerna/fötterna då dom är vita så jag har blandannat råkat bränna mig på heta tekoppar och dyl vid såna tillfällen.

(åh en sak till råkar du ha nån ring på nått finger som blir vitt/blått ta bort ringen, när blodet kommer tillbaka kan blodtillförseln strypas och i extrema fall kan det leda till amputation har jag läst.

l'm back

maay
0

#1 okej, har du det själv? (:

#2 Tack för tipsen! Ska nog gå till husläkaren o kolla upp det. känns som det bara blir värre..

//Linnea

Anna86
0

#3 Nej, men vet andra som har :)
Hoppas du får reda på vad det är!

maay
0

#4 okej! Jo, får hoppas på det :)

//Linnea

Yred3
0

Jag äter Folsyra och Behepan varje dag så slipper jag de eländiga propparna i fingrarna som jag får pga Raynauds. Mår mycket bättre sedan jag började med LCHF-kost  för 5 år sedan.

Är noga med att inte ha ringar på mig under någon längre tid, eftersom de kan fastna. Det kan man se om man Googlar Raynauds+bilder. Fick SLE för 12 år sen.

tlover
0

Jag kan tipsa om en till sak nu.

Jag var på en kurs för några helger sen där man gjorde eget schampo, två och salva.

I slutet av kursen doftsatte man produkterna med eteriska oljor, för ni som inte vet så ger eteriska oljor förutom god doft medicinsk verkan.

Jag valde till salvan tall, enbär och rosmarin som är värmande/ökar blodcirkulationen och det funkar mot vita fingrar för mig. Jag vet inte om det förebygger det men får jag ett anfall så smörjer jag in fingret med salvan och inom kanske 10-30 sek så har fingret normal färg igen (utan att göra ont eller vara extra blå/röd etc)

Jag tänkte bara att jag skulle tipsa.

edit: jag gjorde även schampot och tvålen värmande, vilket hjälper då dushning är problematiskt/smärtsamt för mig då det blir för kallt.

l'm back

Elisabeth A
0

Har av sjukvården blivit erbjuden en svindyr salva och testat den men den fungerade inte för mig. Innehåller nitroglycerin som är kärlvidgande. Blodtrycksmedicin kan man också få utskrivet vid svåra problem.

Själv använder jag värmevantar de dagar det är som värst. Tycker konstigt nog att min raynauds har blivit lindrigare med åren, fler som upplevt detta?

tlover
0

#8 den fick jag inte utskriven eftersom den var för dyr (reumatologen vägrade skriva ut medicin mot min värk också utan han tyckte att jag skulle nöja mig med receptfritt).

Det kan ju hända att man kan doftsätta köpt salva också om den är någorlunda naturlig men det har jag inte testat men det kanske kan vara värt att testa för dig?

l'm back

tlover
0

jag märkte att jag hade fel i #7 det var gran inte tall, men alla dom har värmande verkan så det borde inte spela så stor roll, jag tyckte bara det passade doftmässigt bäst i en salva.

l'm back

tlover
0

Jag märkte idag att det inte försvinner 100% av gångerna, idag hade jag ett värre anfall 8flera fingrar som var vita) och då krävdes det 3 omgångar salva och jag vet då inte om det var eftersom det tog tid så det blev normalt pga att det alltid blir det efter en stund eller om det var pga salvan.

men det är ju fortfarande bättre än ingenting

l'm back

Elisabeth A
1

#9 låter intressant om man kan använda mer naturliga produkter för att bli hjälpt, just nu är min raynauds så lindrig så jag klarar mig med förebyggande åtgärder som varma vantar, men blir den sämre igen så ska jag absolut kolla upp de alternativen :)