Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 4912 ggr
Sofianli
0

kan det vara?

Hej ni där :-) Ni som har ledgångsreumatism hur yttrar det sig? Hur ont har ni? Jag har själv haft onda stela leder i många,många år. Dom knakar knastrar värker och "krånglar" Knäna är tex knakiga och stela och handleder kan jag jag inte böja eller röra fullt ut. Även flera leder är ömma o stela. Men så blir det bättre igen så då tycker jag att det känns dumt att söka för det? Jag menar visst gör det not, ibland stickande eller värkande men. det gör inte så ont att jag inte står ut. Hur ont måste man ha för att det skall räknas som reumatism? Tack på förhand B-)

iml73
0

Reumatism är mer än bara ont och knakande. Det är inflammationer, svullnader, värmeökning och ev RA faktor.

Sedan finns det ju många olika reumatologiska sjukdommar. 

Läs lite på reumatikerföreningen, där finns lite beskrivningar på de olika sjukdomarna.

Men självklart skall man ju inte ha ont, gå till läkaren och försök få en remiss till reumatologen.

Dock för att få en diagnos måste man ju ha olika kriterier om man säger så. Vilket ofta är svullna rodnande leder tillsammans med förändringar i blodprover  men det är ju inte alltid det syns på blodprov heller.

Men man måste ju börja någonstans.

Krya på dig

Sofianli
0

Hej. Tack för svar :-) Då är det nog inget.. Har ont är stel o knakar men inte varm elle.några inflammationer så :-) Låter jobbigt att leva med det du beskriver. Har du svår reumatism?

AnnaFagerell
0

Tycker att du ska boka tid hos en doktor.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

iml73
0

Jag har inte den lättaste varianten….går i skov och varit dålig nu. Mycket mediciner men det blir bättre.

Tycker också att du skall kolla upp, bättre att kolla en gång för mycket än för lite.

Sofianli
0

Usch vad kämpigt att ha det så :-( Tack ni :-) ,jo jag börjar fundera på att gå till läkaren :-) har ju hållt på till o från i så många år att jag inte kan minnas när det började så det kanske är på tiden.

Bjallstal
0

Jag har reumatism, tyvärr finns inte dn diagnosen dem vill sätta på mig, så dem behandlar som en RA och ser vad som händer. Jag blir inte sirekt svullen och inflammerad, mina blodprover är negativa, men som tur är, är mina MR-bilder klockrena. Mina axlar är dem värsta dem sett i både Lund och Helsingborg, och jag är bara 21….

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Sofianli
0

Nej vad typiskt, det blir väll väldigt svårbehandlat om dom inte riktigt vet vad du har för sort.. Kanske något väldigt ovanligt. 21 år och reumatism kan inte vara roligt. Själv tycker jag det är svårt att veta om jag har "ont nog" att gå till läkaren… Jag menar när jag var gravid hade jag så ont i ryggen att jag låg o grinade. Kunde typ inte sitta o äta middag med familjen. Så ont gör det ju inte. Men det känns som att jag sitter på grus när jag sitter på knäna , dom liksom.sviktar under mig ibland och knastrar o hat sih och handleder o knä o muskler är stela ömma. Kan inte böja handleden helt eller lyfta stekpannan etc, flera leder gör också ont men inte skrikont liksom. ja,ja nog om det ;-) Hur yttrar det sig för dig. Förutom axeln? Hindrar det dig mycket i livet?

Bjallstal
0

Jag har haft problem till och från sådan jag var 16, blev släpad efter och red in min egen unghäst då, så alla läkare jag sökte till tog det som en muskelskada. Jag har varit hos dussintalet läkare, sjukgymnaster, olika terapeuter, etc och antingen kan dem inte göra något då demente vet vad det var, eller så hade jag inte tillräcligt ont(kunde inte elevera mina armar mer än 45grader) så var det tabletter och sjukgymnastik av olika muskler. Min vändning kom i våras när jag hade sådant att jag bara stod och grät. Mamma tryckte in mig i bilen då hon fått nog och körde mig till akuten. Helsingborg, där kom jag in på ortopedien som fixade en MR tid två dagar senare och gav mig kortison+lokalbedövning i båda axlarna samt starka smärtstillande. Blev dock väldigt chockad när det två veckor sedlars kom em en remiss till reuma. Hade inte ens tänkt tanken på att jag skulle vara sjuk efter alla dessa år. Sök, till ortoped och reuma, bättre att få det uteslutet än att sitta och tänka, tänk om…. Styrkekramar!

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Sofianli
0

Jäklar vad ont det låter att vara så stel i axlarna. Just axlarna är man ju liksom så beroende av. Man kan inte göra mycket med armarna om man är låst i axlarna. Vilken tur att du ändå fått en diagnos och lindring även om dom inte hittat rätt sort än. Jag har verkligen inte på långa vägar så ont som någon beskriver här men något är det ju iaf med lederna. Kan inte säga annat än att jag lider med er som har så ont. Det låter verkligen fruktansvärt.

Bjallstal
0

Jag hade inte heller så panik ont de första fyra åren, men sök till reuma för säkerhets skull!

Sofianli
0

Tack det ska jag. Man vet ju aldrig.