Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 2314 ggr
tlover
0

behöver ni sova mer?

Jag har märkt på senare tid att när jag vaknar så är kroppen fortfarande "död" ungefär som när man har träningsvärk eller liknande så jag måste ligga och dra mig ett tag innan jag ens kan komma upp ur sängen.

Jag har också märkt att jag sover mer men jag känner mig inte mer utvilad, jag funderar på om det kan vara pga värken som gör att jag behöver sova mer (och kroppen behöver sova mer än hjärnan) kan det vara så? känner ni igen er?

l'm back

Bjallstal
1

Jo visst hänger det ihop. Jag kan sova, och sova, och sova men ändå vara hur trött som helst. Spelar ingen roll hur mycket eller lite jag sover, är alltid mer eller mindre trött. Kommer inte ihåg när jag vaknade pigg senast :/

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

smurfelina_1
0

Hej Tlover,

Jag känner verkligen igen mig i det där.

Jag blir jättetrött och känner mig aldrig utvilad när jag har pågående värk. Jag kan lätt gå o lägga mig 20 på kvällen o vara helt död när kl ringer 06:30 på morgonen.

Sjuk jobbigt är det… :(

birgitha
0

Visst känner jag igen mig! Sover aldrig mindre än 10 timmar per natt. Är trött redan när jag gåt upp på morgonen men det är väl Mr Sjögren som ställer till det. 😉

lenaerik86
0

Min pappa har alltid skämtat o sagt att jag föddes trött haha. Gick dock med JIA i över 10 är utan diagnos så det kanske inte är så konstigt. Så svar ja, är nästan aldrig pigg kommer inte ihåg hur det känns faktiskt. Hoppas att det blir bättre i framtiden.

AnnaFagerell
0

För mig är det så att jag måste sova ca 8 timmar. Sover jag mer får jag ont för att jag har legat för länge och då blir jag också jättetrött. Sover jag mindre blir jag gnällig för att jag har ont.

Jag tror personligen att många som har ont, som mig själv, måste hitta en lagom tid man behöver sova och att man inte ska sova mer för att man är trött, det kan bli precis tvärt om å så är man inne i en ond cirkel. Sen tror jag att man ska göra saker med kroppen dagtid, trots att man har ont. Då sover man bättre, om man rör på sig.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

iml73
0

Problemet är att jag säkert behöver mer sömn, men kan inte sova, inte ligga kvar i sängen.

Så jag är glad om jag sover 6-7 timmar och då är det inte i sträck utan jag vaknar flera gånger när jag skall vända på mig.

Nu senaste tiden har jag i och för sig kunnat sova lite mer i sträck om natten, men när jag väl vaknar har jag väldigt ont efter att legat på samma sida.

Jobbigt det där med sömn

Raija Danielsson
0

Jag är trött och behöver sova mycket. Både av reumatismen och av PAH som jag också har. Kan bara sova på sida och har tidigare alltid vaknat när jag vänt mig i sängen. Inte numera, jag fick ett lakan av min arbetsterapeut. Helt underbart, jag snurrar runt hur lätt som helst och vaknar aldrig i samma ställning som jag somnade numera. Kanske något för fler att prova.

AnnaFagerell
0

#7 vad är det för lakan?

Raija Danielsson
0

Det är lakan som har ett mittparti med ett väldigt glatt tyg. Då kan ja snurra runt utan motstånd och behöver inte vakna. Det kanske finns olika märken men det jag har heter WendyLett. Tycker du och alla andra som har sömnproblem ska testa.

Raija

AnnaFagerell
0

#9 Ska kolla det. Har testat sova i silkes lakan men det var så jobbigt. Jag bara snurrade runt runt. =(  Tempurmadrasser är rena döden. En sådan kan jag inte ens titta på. Ligger jag i en sådan är jag lam i en vecka