Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: allmänt
Läst 6478 ggr
vivvibolsson
1

Arvsanlag till reumatism...

Hej

Jag undrar lite över det här med arvsanlag för reumatism.

Jag har fått reda att vi har reumatism i släkten. Men på rätt långt håll.

Min farfars bror hade svår reumatism. Min pappas kusin psoriasit gikt, hennes dotter (Min syssling) har RA och hennes dotter Bechterews.

Nu undrar jag om det är "tillräckligt" nära släkt för att gå i arv?

Vad har ni för erfarenheter?

Jag går under utredning på reumatisk klinik för ev reumatism. Börjat i en fingerled, ger lite utslag på reumatiskt prov.

AnnaFagerell
0

Min farmor hade någon reumatisk värk, vad vet vi inte, det var länge sedan hon dog. Min syster har psoriasis gikt och jag har Bechterews. Ingen annan vad jag vet i min släkt är drabbad.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Bjallstal
0

Min mammas mormor, och min morfars syster hade/har reumatism, och nu jag, ingen där emellan så omöjligt tor jag inte att det är, tyvärr men jag är är inte säker

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

AnnaFagerell
0

Enligt min doktor på Reuma är det inte ärftligt, hon säger att alla idag har en släng av något… men jag delar inte hennes åsikt

Bjallstal
0

Också skumt att han säger så, varför frågar dem då alltid om det finns i släkten sedan innan? Visst, man kan få vissa typer av reumatism pga av infektion, men jag är övertygad om att det är ärftligt, precis som du

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

vivvibolsson
0

Jag fick träffa en annan läkare på samma klinik och när jag sa att jag hade reumatism i släkten. Då frågade han om min mamma eller pappa hade det? Nej men så förklarade jag situationen. Då bara skakar han på huvudet…

Men ska ändå påtala det för min ordinarie läkare nästa gång jag pratar med honom. 

För enligt "nya läkaren" är det inget reumatiskt jag har. Men ändå togs det fler prover för eventuellt…

Enligt röntgen så har jag förslitningar i ryggen… Vad det säger vet jag inte…

Bjallstal
0

Mina blodprover för reumatiska sjukdomar är negativa, men mina MR bilder visar förslitningar som på en 60 årig människa som jobbat hårt hela livet, jag är 21, bilerna skulle visst vara typiska för reumatism och man kunde vara sjuk även om proverna var negativa. Det är ingen lätt sjukdom att sätta diagnos på och få läkare utanför reuma känner till/tänker på det.

AnnaFagerell
0

#4 Jag blev lika förvånad som du när hon sa det. Ok om det vore en allmänläkare men detta var en reuma läkare… Mycket märkligt.

vivvibolsson
0

Enligt min ordinarie reuma-läkare så har jag "utslag" på reumatiskt. Men exakt vad vet jag inte. Men när han går igenom mina leder så är det inget reumatiskt säger han.

Har en sänka som ligger runt 30-40 under 1 års tid nu. Men annars är värdena bra säger han.

Men nu togs det lite mer prover sist jag var som jag ska få reda på den 24/7. Så den som lever får se ;-)

Bjallstal
0

#7 Har du möjlighet att träffa en annan reuma läkare? Min ordinarie skickar mig till en anan nu för en second opinion då jag visst är ett mycket udda fall, och de har haft massa möten för att försöka hitta vilken diagnos jag har. Ofta bra att få flera läkares syn på saken :)

AnnaFagerell
0

#9 Spelar det någon roll om läkaren tror det är ärfligt eller ej för behandlingens skull? Det finns bara en här på 10 mils avstånd tyvärr… är så på landet

Bjallstal
0

#7 min sade idag när jag fick min diagnos spikad att det inte spelar någon roll om det är ärftligt eller inte, man kan bli sjuk ändå, sjukdomsförloppen ser alltid olika ut men detberor inte på varför eller hur man fick det, för det kan man aldrig veta ändå, det ända man göra är att blicka framåt hitta en behandling som fungerar för individen och jobba vidare framåt. Vilket jag tyckte var smart sagt.

vivvibolsson
0

#10 AnnaFagerell

Nej det spelar nog ingen roll, men efter som min första reuma-läkare ständigt frågar mej om jag inte har någon reumatism i släkten så tog jag reda på det och när jag nu träffade reuma-läkare nr 2 och talade om det hela så säger ju han att det troligen inte är tillräckligt nära i släkt…

Men som du säger mej spelar ju ingen roll, huvudsaken jag får reda på vad som gör att de gör ont i mina leder.

redheadgeorgeous
0

Min mormor har RA, min mamma har något som dom inte kunnat diagnostisera och jag har troligtvis RA.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/