Borde jag vara orolig?
Hej på er!
Jag är en 20-årig tjej som börjat fundera på hur reumatism yttrar sig i de tidigaste stadierna.
På morgonen kan jag vara väldigt stel och ha ont i fingrar. Likadant med knän. Brukar känna krypningar i benen innan jag somnar, eller bara om jag ligger ner. Kan kännas i händer/armar också. Armbågar och nacke knakar, känner mig "osmord". Mina lymfkörtlar har varit svullna konstant i en månad. Nu har mina ögon börjat bli rejält torra också…
Har känt mig allmänt dålig i flera månader och har på grund av detta varit vid läkare, utan att de hittat något fel. Det enda som blodproven visar är att jag har en liten inflammation och lågt järnvärde.
Flera släktingar har reumatism, både barn och den "vanliga" varianten som debuterar senare. Borde jag vara orolig och be om att få det utrett?
Dina ögon fick mig att tänka på det här: https://reumatikerforbundet.org/reumatism/diagnoser/sjogrens-syndrom/https://reumatikerforbundet.org/reumatism/diagnoser/sjogrens-syndrom/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tycker att din doktor ska kolla ditt D3 värde. Sen tycker jag att du själv ska vända dig till reumatologen. Att du har mycket släktingar med reumatism har egentligen inget med ditt eget mående att göra.
Är du orolig tyker jag du ska gå vidare med detta. Lycka till!
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Hej! Jag blev sjuk i din ålder. Det började med att jag rasade i vikt och fick låga järnvärden (svimmade på jobbet). Efter ett långt tag svullnade ett knä upp. Det finns speciella blodprov som kan visa att du har anlag för reumatism. Eftersom du har reumatism i släkten så är mitt råd att du ber om en utredning. Hälsningar Hibiskus68
Sök till reuma! Alla mina blodprover är negativa så det är inget som måste vara positivt för att fö diagnos. Jag är 21 och har dragits runt bland läkare i snart gem år innan jag fick min diagnos (RA) nu i somras
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
#3 Jag har också gått ner i vikt samt haft en del problem med magen. Har bokat tid den 30/9, hoppas att ger mig remiss vidare då!
#5 Du kan ringa direkt till reuma själv. Man kan remittera sig vart som helst själv nuförtiden
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Absolut att du ska kolla upp det men var beredd att fightas! Jag sökte flera ggr under 10 års tid innan jag fick träffa en reumatolog o fick min diagnos bara för att min sänka var normal. Trött man blir! Så stå på dig
Symtomen antyder att det skulle kunna handla om primärt Sjögrens syndrom. Själv har jag sekundär Sjögrens med ständigt grus i ögonen. Men den kom efter 10 år med RA. Primär SS kan du ju läsa om!
Kram
Hej,
Jag tycker definitivt du ska kolla upp det, min RA började med att jag fick hemsk anemi och svullnade mina fingrar upp så jag itne kunde böja dom. Stelhet på morgonen, kändes som att man gick på nålar.
Tack o lov tog min husläkare mig på allvar och skickade remiss till reumatologen och där var jag i 5 dagar för utredning o sen fick jag min diagnos.
Jag hade inte ens tänkt på att det skulle kunna vara RA, tänkte nog mest på att det var värk o svullnad som skulle gå över av sig själv.
Lycka till!