Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: mediciner-och-behandling
Läst 5674 ggr
Thilo
0

Svårstucken - subkutan venport

Hej!

Jag har får Remicade var sjätte vecka. Har fått den i snart sju år och är nöjd. "Problemet" är att jag är svårstucken. Har nyligen bytt landsting där jag måste ta prover inför varje infusion istället för som tidigare ett par gånger om året. Ena armvecket lyckas nästan alltid så där tar jag proverna. När jag sedan kommer för att få infusionen så beroende på sköterska kan de få sticka upptill fyra olika ställen innan de lyckas. Ibland kan de inte ta i armvecket eftersom jag nyligen tagit prover, eller så är de inne på andra eller tredje försöket och kan då misslyckas även där. 

Så i mitt nya landsting med ännu en ny sköterska får jag frågan om inte jag har funderat på att få en infart opererad. Tror hon sa att det heter subkutan venport (eller porth a cath). Just detta satt vi, några patienter under infusion, och diskuterade för något år sedan. Vi tyckte att alternativet borde finnas. En av tjejerna där var extremt svårstucken och åtta försök för henne var inte ovanligt. Vi frågade sköterskan då och där, men hon sa att en sådan kan bara sitta ett par veckor för sedan blir infektionsrisken för stor. Kanske missuppfattade hon oss, för den här nya sköterskan sa att hon visste någon som hade haft den i över 15 år utan problem. 

Är det någon här som har erfarenhet själv utav det här? Eller som känner någon som har en sådan här inopererad?  Har förstått att det är vanligare hos cancerpatienter så kanske man borde fråga där, men jag börjar här. 

Jag tycker att det låter jätteskönt med att bara behöva ett försök att sätta nålen. Samtidigt låter det jätteläskigt att operera in något som ska sitta där i flera år. Jag ska lämna besked vid nästa infusion om jag vill gå vidare med det här, så jag hoppas att ha fått någon feedback innan dess.

Anita N
0

Jag har en port-a-cath och jäklar vad det är skönt när man ska få sin infusion. Det gick så långt att de slogs om att slippa sätta nål på mig så de uppmanade min läkare att skriva remiss på porten. Det finns flera typer av portar och vissa ska bara sitta kortare tider medan min är för all framtid. Be din läkare skriva remiss.

Glad Skåning

Thilo
0

Tack för svaret! Det låter lugnande att höra någon som har erfarenhet. Men undrar

Hur är det med själva inopererandet av porten? 

Sövs man eller är det bara lokalbedövning?

limahisy
0

Man får lokalbedövning vid insättning av port-a-cath. Om man verkligen inte har skäl till att sövas. Jag skulle gärna också ha en port. Men har 1 kärl som fortfarande fungerar vid mina remicadeinfusioner.

Hoppas du får en :).

Anita N
0

Man får lokalbedövning men också lugnande så man i princip sover genom allt. Jag ville vara vaken och lyssna men det kunde man känna sig blåst på. :-D De hade tom problem att hitta kärl för infarten hos mig så man ser slangen som går över nyckelbenet och upp på min hals. Kärlkirurgen fick verkligen jobba för att få den på plats. Numera sätter jag på ett Emlaplåster på infarten så känner jag inte alls när de sticker. Suveränt!

Glad Skåning

Thilo
0

Tack! Era svar har lugnat mig.  Ska be om en remiss vid mitt nästa besök.

PsoA
0

Har funderat på samma sak, pga kan man få Humira iv via en sådan port?

limahisy
0

Berätta gärna hur det går.

#6 Tror inte du kan få Humira iv. Varför vill du ha den iv? Tycker du den gör ont? Det tyckte jag nämligen. Men, stod ut.

PsoA
0

Har blivit stickrädd, p.g.a jag får så ont i arnbågarna efter vanliga venprov. Detta hänger kvar i ett par dagar.

limahisy
0

Fy då. Börjar med bli stickrädd efter alla prover och skit.

Anita N
0

Om ni är stickrädda så be er läkare skriva ut Emlaplåster.

Glad Skåning

PsoA
0

#1 Emla plåster hjälpte ju direkt inte emot smärtan i mina armbågar, kanske gick bättre för dig…..

Så de slapp att sätta en venport.

Thilo
0

Hej igen!

Har varit och fått min Remicade idag (skönt, för jag mår skrutt när det är så här varmt ute). Pratade med sköterskan om att jag vill att de skickar en remiss för att sätta in en port. Hon sa hon skulle ordna detta. När det var dags att gå hem så sa hon att min doktor är på semester i fem veckor och hon tycker att det är onödigt att lägga en lapp till honom om det här nu. Eftersom jag ändå är tillbaka om sex veckor så kan jag ta upp det med den sköterskan jag träffar då så får de ta tag i det då istället. 

Jaja, ingen idé att bråka med dem. Nu ska jag vila och njuta av den lilla bris som gör dagen uthärdlig 🙂

PsoA
0

Är det möjligt att använda dem för tillförsel av näring,

vid svårigheter att orka inta via ätandet?