Apodos vid RA
Är det någon av er som använder Apodos?
Tänkte att det för min del kunde vara till hjälp,
speciellt på morgonen är stela och lite onda.
Svårt att öppna med-burkar oxh så.
Hanterar Apodos påsar inom min yrkesroll, smidig tjänst om man har många olika mediciner och tider att hålla reda på. Påsarna kan dock vara svåröppnade, men det är ju lätt löst med en sax!
Tänk på att det finns vissa mediciner som inte får delas i Apodos utan måste förvaras i originalförpackningen. Värt att gå igenom med din läkare så att du isåfall inte står där med både Apodos och olika burkar att hålla reda på.
Känner också att det skulle vara smidigt med apodos, börjar bli alldeles för många mediciner, får knappt plats med morgondosen i vanlig dosett längre.
Kan vem som helst få apodos? Vad måste göras?
Tänkte det är ju mest pensionärerna som har sådana, de som har hemtjänst eller bor på boende…. i alla fall är det ju bara där jag träffat på det.
Tror vem som helst kan få Apo-dos, dock får man räkna med att ändringar i apodosen kan ta upp till 2 veckor. Så det är inte bara snabbt byta medicin.
Jag hade Apo-dos förr pga att jag tog för mycket tabletter. När jag var yngre. Och skulle man testa ett nytt preparat så tog det oftast 2 veckor. Sen kan alla tabletter ligga i påsen.