Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettreumatoid-artrit
Läst 2459 ggr
SusannEngelin
0

Sista chansen.

Jag fick konstaterat RA för ca 1 år sedan. Äter kortison & nu vill läkaren sätta igång mig på Metaroxat.

Men vi funderar på ett barn till & med tanke på att jag börjar närma mig 40 år så känns det som om vi ev måste sätta barn önskan först eller strunta i ett barn till.

Vad hade ni gjort? Tror ni lederna tar mycket stryk?

AnnaFagerell
0

Jag kan bara svara för mig själv. Jag har tre barn, är 33 år och skulle gärna ha ett barn till men hejdar mig pga min sjukdom (AS). Har precis börjat på behandling med biologiska mediciner och vill inte avbryta det. Värderar min hälsa högre än ett barn till även om jag inte känner mig nöjd egentligen på det planet.

Fler barn är det bara du som kan välja eller välja bort, ingen annan. Du får överväga nackdelar med fördelar. Jag skulle inte bli gravid under medicinering iaf.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Shettisar]
0

Utgår från mig själv också…  Jag skaffade barn ungefär 1 år efter min diagnos RA, och många sa att jag kunde bli riktigt dålig.Men jag blev bra eller jag kände ingenting av min RA under hela graviditeten.Däremot så fick jag ett kraftigt skov några månader efter förlossningen.Som Anna skrev så är det bara du själv som kan avgöra vad du vill.Att diskutera det hela fram och tillbaka är ju givet,sen beror det ju mycket på hur stora besvär du har och om du anser det vara värt det? Hur du än gör så är beslutet alltid ditt eget ;-)

iml73
0

Jag blev sjuk under tiden vi försökte med nr3. Jag och en vän planerade vår gemensamma mammaledighet….. hon fick en dotter och jag fick Psoriasis Artrit.

Visst var jag bitter då, men nu känns det bara skönt, och jag skulle aldrig ha klarat av att ha en bebis då när jag var så sjuk. 

Men visst tänker jag ibland att läkaren sa att du får vänta något år, du måste äta den här medicinen, Salasyperin var det.

Nu har det gått 9 år och jag har en full dosett och sprutor!

Följ hjärtat!

Å har du bara ett barn sedan tidigare, då skulle jag absolut försöka få barn igen!

SusannEngelin
0

Tack för era svar. Det är så svårt speciellt då jag blev sjuk efter min mamma gick bort & mamma kommer alltid fattas.

Längtan efter barn är så stor men samtidigt så har jag ju 3 barn sedan tidigare så jag kanske borde nöja mig med det.

Jag står i startgroparna för att starta med Metatroxat men är tveksam till det har svprt att acceptera läget kan man säga på många plan.

limahisy
0

Jag förstår att det känns jobbigt. Jag har dock valt att avstå från att skaffa barn sedan innan jag blev sjuk. Av andra orsaker. Men, jag kan sätta mig in i att det är jobbigt att bestämma, barn eller inte barn. För barn och MTX är absolut inte ens att tänka på vad jag förstått det som.

Vissa blir bättre under graviditeten, vissa sämre. Men vill ni verkligen så kanske det är värt det?
Svårt att acceptera är det nog alltid till en början.

Hoppas du känner att du/ni gör rätt val!