Methoxtrate - hur mår/mådde ni?
Hej! Vet att det ska finnas en liknande tråd här, men jagbkunde inte hitta den. Så skapar en ny :) Jag ska börja med Methoxtrate om ca 1,5 vecka när vaccinering och lungrötgen är klar, och jag undrar bara vad ni har för erfarenheter av medicinen samt alla tillskott som ska tas i samband med den. Har RA som sitter i de stora lederna sedan 4,5 år tillbaka och har äntligen fått diagnos oc mer hjälp än panodil. Kramar Elin :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Tablett MTX, dagen efter som att vara bakfull.
Spruta Metoject, ingen problem alls.
Hej
Jag har sett flera som haft problem med biverkningar av Methotrexate. För mig var tabletterna ett under. Inga biverkningar och alla mina symptom försvann. Jag kände mig helt enkelt frisk.
Jag började med en lägre dos och fick sen öka vartefter. Tabletterna skulle jag ta 1 gång per vecka och andra dagar skulle jag ha Folacin. Ge medicinen en chans. Jag hoppas att det går bra för dig.
Raija
Har också hört det, skulle visst få något mot illamåendet att ta i samband med det. Känns som m jag kommer behöva köpa en dosett för att hålla koll på alla tabletter och sådant. Tack för era svar :) Kram Elin
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Tagit både piller och injektioner. Jag avskyr den medicinen. Illamående 1 1/2 dygn efter intaget,yrsel och kunde inte vara uppe på benen längre stunder. Trots tabletter mot illamåendet så verkade dessa inte efter 1-2 ggr.Så usch nej aldrig mer Metotrexate i någon form.
Alla har vi olika erfarenheter av Metotrexate. Jag började med tabletter och trappade upp så jag hade 20 mg/ vecka. Inga problem alls. Åt Folcain redan innan så fick minska på den då man inte får ta det samma dag som medicinen och gärna inte dagen efter heller. Fick sedan sprutor Metoject, mest för att min läkare tyckte det var mindre biverkningar. Nu har jag endast 10 mg/vecka för att jag mår sämre av sprutorna än tabletterna. Eller så är kroppen bara less på medicinen. Men, dom flesta mår inte särskilt dåligt. Lätt illamående dagen efter brukar väl vara vanligt. Men det är en bra medicin. Dock hjälper den inte mot Ankyloserande Spondylit som jag har, men har det pga att jag har Remicade och då kan man behöva lite metotrexate för att få bättre effekt och mindre biverkningar.
Lycka till :)
Jag äter mtx, 10 tabletter i veckan! Mår jätte illa i två dagar efter och har ingen matlust alls i ca 4 dagar efter…. Hade det inte varit att det fungerade så bra för mig så hade jag inte velat äta den mer….
Jobbar ni något i samband med medicineringen? Börjar jobba heltid igen nästa veka ungefär när jag ska börja med mtx. Tack för alla svar! :)
Jag jobbade för fullt när jag fick Mtx. Det var inga problem för mig. För dom som får biverkningar kan det ju vara en annan sak. Sådana besvär lyste med sin frånvaro för mig. Så jag tycker att alla ska prova medicinen.
Raija
Äter Mtx (och kombinerar med Plaquenil), fungerar just nu väldigt bra för mig. Har i perioder mått väldigt illa av medicinen, och också haft längre uppehåll med den p.g.a detta, men nu står jag återigen på stadig behandling sen ett par år tillbaka och känner väldigt sällan av illamåendet. Jobbar som vanligt.
Hej, har ätit metotrexate i 12 år med varierande intag. Sen många år så högt som 30 mg i veckan. Mått alldeles utmärkt på det med, på senare tid, även salazopyrin som inte min lever gillade i längden men det är en annan historia. Så från min horisont är mtx absolut en medicin att pröva. Lycka till!
Kände mig bakis o som om jag höll på att bli förkyld, ont i kroppen, huvudvärk o noll aptit dagen efter. Annars mådde jag som vanligt, men jag hade oftare huvudvärk än innan o efter medicinen. Ge den tid att verka dock, jag märkte ingen skillnad på typ 3 mån men sen var den fantastisk!
Så, tog mina fyra första tabletter imorse när jag kom hem från jobb. Jobbar natt inom bilindustrin, andra passet efter min 3,5 månader långa sjukskrivning. Sov de första fem timmarna, men känner mig bakfull. Inte jätte hemskt illamående, med en hel del och konstant. Ingen matlust alls, och tror jag skippar gymmet dag, och håller tummarna att det i alla fall minskar tills jag ska gå på jobb igen vid midnatt. Jag har dock upptrappning med två tabletter i veckan så om två veckor ska jag vara uppe på 8 st. Blir det värre ju mer man tar? Tack så hemskt mycket för alla svar! :)
Säger som många andra här, hemsk illamånde i ca 2 dagar efter jag tagit medicinen. FIck sluta med den tillslut för jag var borta från jobbet 1-2dagar varje vecka.
Har testat det mesta men inget verkar fungera på mig.
Livrädd för vinterns kalla väder!
Hoppas att mediciner funkar på dig :)
Tips mot illamåendet, finns en receptfri tablett mot illamående på apoteket som heter Postafen! Den funkade på mig! :)
Nu har jag fått Metoject spruta ist, då jag mådde så konstigt på tabletterna… Och än sålänge så mår jag kanon! Tydligen får läkarna helst inte skriva ut Metoject, då dom är ganska dyra… Men min läkare tyckte att 95% av alla som får Metohejt blir mycket bättre! Och jag hoppas att jag tillhör dom 95% :)
Jag mådde jättedåligt på metrotrexiat, illamående och trött så jag däckade samma dag som tabletterna togs. Tillslut blev det psykologiskt och jag nästan spydde av att veta att det var torsdag då jag tog tabletterna.
Stod ut ett tag men fick sedan sluta.
Även testat Ebetrex vilket också är metrotrexiat som metoject men billigare. Mådde inte lika illa, däckade inte men var väldigt trött och smått illamående.
Nu flera år senare provar jag Arava, det andra cellgiftet och det går bättre vad gäller illamåendet i alla fall. Grymt trött är jag.
Vet ej om det har effekt, bara ätit i 3 veckor.