Humira/Enbrel/Remicade
Undrar lite över dessa biologiska mediciner. Någon som tar dessa? Mot vad och för och nackdelar? Hur fungerar det för Er.
Har blivit erbjuden alla tre, ska själv välja vilken. Låter märkligt men doktorn tyckte jag skulle läsa på och själv vara med och bestämma.
Har Bechterews.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Svårt att välja förstår jag men ändå trevligt med en läkare som ger en chansen till det. Jag har haft remicade och enbrel. Remicade gav god effekt på 1-2 ggr, tyvärr hade jag lite tungt att andas och huvudvärk redan första första gången som sedan blev mer påtaglig. Blev aldrig jättedålig, men tillräckligt för att den skulle avbrytas, hade nog kunnat bli ännu sämre nästa gång. Hade även feberkänslor mm den perioden som kanske berodde på överkänslighet. Inga övriga biverkningar vad jag minns. Sedan hade jag enbrel i drygt 2 år. Den goda effekten från remicade höll i sig. Har aldrig blivit symtomfri, men de synliga ledinflammationerna försvann och bennedbrytningen stoppades. Nu verkar det tyvärr som att jag har blivit överkänslig mot enbrel också, men annars har det fungerat bra. Humira har jag inte prövat, än iaf.
Biverkningar är ju lite av ett lotteri, en del får inga alls och en del får mycket besvär. De här 3 preparaten har ju ganska liknande effekt och biverkningsrisk också. Du kan ju fundera på om du föredrar dropp på sjukhus då och då, spruta en gång i veckan eller spruta varannan vecka. Det är ju den tydligaste skillnaden mellan dem. Jag är en sån som sitter och granskar fass innan, men sen vet man ju som sagt inte hur man reagerar så nån stor vits är det kanske inte. Har du praktisk möjlighet att sitta ett par timmar på sjukhus ibland och hur ok är du med att ge dig själv sprutor är ju lite lättare att ta ställning till.
#1 Jag velar mest för att jag är osäker på biverkningar. Om man injecerar eller får dropp borde det vara längre i kroppen och kanske måste man uthärda biverkningar längre? Jag mår ju dåligt av många mediciner.
8 veckor har man ju ingen lust ha biverkningar… Funderat på humira en gång varannan vecka. Kan nog funka men skulle vilja veta av fler hur det blir med biverkningar.
Sitta med dropp i flera timmar? Gör man det?
Av Humira kan du ha biverkningar upp till 4 månader efter att du slutar. Så det ska man också ha i åtanke. Jag har haft Remicade, fungerade toppen redan efter första infusionen och andra 2 veckor senare WOW säger jag bara. Sen fick jag sluta, mina läppar svullnade ca 1 vecka efter behandling. MEN, det hade INTE med Remicaden att göra. Så jag fick Humira. Den fungerade bra ca 2 månader. Sen märkte jag inte ens skillnad när jag tagit den.
Efter det så tjatade jag mig till att få prova Remicade igen, har du varit utan den mer än 16 veckor så är risken för allergiska reaktioner mycket större än första gången du får det. Så jag fick kortison intravenöst innan behandlingen i början. Det har jag nu haft sedan november förra året. Jag fick först 200 mg och det hjälpte inte fullt ut. Har nu 300 mg/8 vecka och det fungerar mycket bra. Känner dock av när det börjar bli dags. Jag har inte haft nå biverkningar att tala om. Lite trötthet samma dag som droppet, men annars inget. Sen vet man ju inte vad som händer på sikt.
Får du dropp så är du ju under uppsikt medans det går in och 1 timma efteråt. Jag får droppomgång nr 6 imorgon och det är första gången jag får gå hem direkt efteråt.
Enbrel har jag inte testat. Har Bechterews, men har bara haft diagnos sedan 2011.
Lycka till.
#3 Men har du fått andra sntiinflammatoriska prep tidigare? Biverkningar då? Jag är så rädd att få droppet för att sedan vara jättedålig länge… hur vet du att man kan vara dålig i 4 månader av Humira?
Hej Anna från Tomas W.
Jag har haft en reumatisk hudskudom sen jag var 13 år!
Den har gått i skov!
Min mamma körde mig till en homupat i Falköping, Lein!
Han kunde talla om vad det var för sjukdom och skrev ut dyra preparat från Tyskland som jag åt men jag fann ingen större verkan på den!
Jag tänker att kosten behöver lägas om det är inte lätt!
Jag har provat en veka med grönskaker men det gjorde ingen skilnad.
Det behövs nog längre tid!
När gäller amternativ mediin så finns flera medtoder och skolor än det finns sjukdommar.
Det jag har funnit är att JESUS hjälper mig, att hitta meninge med livet trots besvär och betjymmer.
Jag vill rekomderar en www.arkren. org där finns ett länk att sända in att bönämne och vi ser här att JESUS botar och hjälper fler och fler.
Var Verkligen Välsigande i JESUS KRISTUS!
Har ätit alla antiinflammatoriska nästan. Får alltid magbiverkningar. Kunde äta det för många år sedan utan problem, men fick magkatarr pga en gång, sen dess kan jag inte klara några alls. En vecka kan gå, men inte mer.
Att man kan få biverkningar av Humira i upp till 4 månader efteråt stod i min bipacksedel. "Biverkningar kan uppträda upp till 4 månader efter den sista Humira-injektionen", från fass.se.
Jag ska dock inte få dig att välja. Jag har inte fått biverkningar av varken Humiran eller Remicaden. Inte vad jag vet i alla fall. Inte ens efter första droppet.
Bara fråga mer om du undrar över något.
#6 Tack, det är en hel ljungel… jag har funderat på både Humira och Remicade men tänkte att sistnämnda skulle vara enklare. Är bara så rädd för biverkningar och att de ska hålla i sig länge… Jag gick 38 veckor med illamående när jag var gravid och jag har blivit däålig av flera andra läkemedel. Tar arcoxia nu och det fugerar för magen men dåligt mot värken. Jag har haft skov i många år men nu börjar det bli mkt ihållande vilket gör att jag måste ha något annat snart
Det är verkligen en hel djungel. Jag han dock aldrig läsa på. Jag fick nästan direkt när diagnosen var satt börja med Methotrexate då jag hade väldigt höga inflammationsvärden. Sen när jag var uppe i full dos Methotrexate så var det Remicade som det pratades om. Aldrig något annat. Så jag förstår om det är jobbigt.
Jag kom aldrig ur mitt skov innan jag började med biologiska läkemedel. Det eskalerade bara.
Har ätit arcoxia med, men magen tålde tyvärr inte den heller. Jag tycker Remicade är smidigt, var åttonde vecka (när man kommer så långt, i början är det ju att man får vecka 0 sen 2 sen vecka 6 innan det går 8 veckor emellan). Sist tog det drygt 1 timma och 15 minuter så var jag på väg ut därifrån. Sen tycker jag det är trevligt med det avbrott i vardagen som det blir av att sitta där och prata med andra som får dropp.
Ta vara på dig!
#8 Tack för att du ger dig tid svara… Har du fått problem med infektioner sedan du fick ditt dropp?
Jag har *peppar, peppar* inte fått några infektioner. Meningen är ju att immunförsvaret ska bli "normalt" eftersom när man är i skov så går kroppen på högvarv. Visst, man ska väl inte utsätta sig i onödan för sjuka människor, men jag har inte märkt nå än.
#10 Okej, det var detta dom ville jag skulle fundera över då jag är väldigt infektionsskänslig i vanliga fall. Får ofta problem med bihålor osv. Lutar ändå åt att jag ska be om Remicade… Gick upp till 90 mg Arcoxia nu och blev dålig i magen så det fungerar inte för mig längre
Har också haft mycket problem med bihålor och även halsfluss. Men *peppar, peppar* så har jag kunnat känna av det och börja med nässpray och kortisonnässpray så har det inte blivit mer.
Berätta gärna hur det går om du börjar med medicin.
#12 Just nu har jag åter igen en infektion och kan inte få någon medicin… Får kotisontabletter nu för bihålorna. Hjälper inte med spray =(
Använt Enbrel med lyckat resultat ända tills jag fick allergisk reaktion.
Efter detta har jag tagit Metotrexate i omgångar i tablett form, mådde uruselt,illamående,yrsel och febrig. Skulle då prova att ta Metoject,fungerade några veckor ,fick prova Postafen mot illamåendet.Detta fungerade i ca 3veckor sedan återkom illamåendet.Så nu går jag helt utan någon medicin jo,Orudis retard men inget annat.Ska till läkaren igen i Augusti så får jag se vad hon vill sätta in.Hon pratade om någon annan medicin men kommer inte ihåg alls vad den hette. Är ganska så trött på att ständigt bli dålig pga en sjukdom.
När man frågar om biverkningar så tycker jag att svaren är svävande och inte alls till någon hjälp.Så det enda man kan göra är att fråga andra användare och sedan fundera fram till vad som kan vara bäst för en själv.Men min läkare är ganska "insnöad" på Metotrexate och vill att jag ska ta det oavsett vad. Tycker "min" nuvarande läkare inte alls ger mig gehör på vad jag säger gällande mitt illamående osv..😕 Och här i vårat län är det stor brist på reumatologer dessutom.
#14 Vad har du för diagnos? Läst det tidigare men glömt tyvärr. Metotrexate säger min läkare att man inte ger till Bechtrews.
Är ganska trött själv. Gått på acoxia en tid nu men fick gå från 60mg till 90 och då sa magen NEJ!!!
Jag har Reumatoid Artrit. Man kan undra om de "glömmer" bort alla biverkningar som vi får stå ut med när nya mediciner introduceras till div sjukdomar.Eller man ska bara bita ihop och acceptera enbart för att det är bra för "sin" sjukdom?
Hej Jag har psoriasis artritis och Sjögren Syndrom mycket svart att behandla jag har astma och mycket känslig mage. Jag började med Enbrel för 6 veckor sedan i början att behandling var smärta och svullnad nästan borta jag trodde att det kulle varar men så var det inte jag fick frossa, hosta, ångest jag mår inte bra allts. Imorgon skulle jag tar medicinen men jag ska inte göra jag är så trött och svagt till och med har somnat stående jag orkar ingenting. Om något har likadana symtom skulle vara bra för mig att veta att det finns personer som lider som jag.
#16 man får nog antingen stå ut med smärta eller med biverkningar, måste nog välja något av de två tyvärr. Man kan ingen anklaga
#18 Nej,absolut ingens fel att man har kronisk sjukdom.Men ibland blir man trött på att vara sjuk för att behandla en sjukdom…😕
Har Bechterews och mår bättre av Methotrexate då jag har ont även i perifiera leder. Dvs fötter, knän osv. Jag har hört att Methotrexate inte hjälper mot just inflammationerna i ryggen. Jag har 15 mg metoject och mår väl sådär. Jag vet inte vad jag vill. Har då även Remicade. Behöver ibland ändå kortisonsprutor i bäckenet.
Hoppas att du hittar en behandling som fungerar!
Haft Humira - inga biverkningar och blev jättebra fort. Dock slutade det fungera efter 3 år själv är jag övertygad om att jag inte skulle tagit svininfluensa vaccin samtidigt….
Har nu Enbrel sedan 4 år - inga biverkningar. Men det har börjat tappa effekten, mår ganska dåligt i kroppen nu och väntar samtal från läkare. Men har kommit på att jag kanske låtit sprutorna frysa…. har dem högst upp i kylen och mannen tog ut mjölk med is i. Kanske mina sprutor tappat effekten för att jag förvarat dem för kallt?
Vet inte vad jag skall göra eller om jag skall fortsätta eller om det blir medicinbyte.
Fördel Remicade - 1 gång i månaden. Fördel Humira egen spruta varannan vecka… Enbrel tas varje vecka. Tack och lov för påminnelser i mobilen :)
#21 Jag kommer snart börja på Humira behandling efter råd från reuma sköterskan. Tydligen tar det ca 4 timmar varje gång på sjukhuset och ibland mer. Är ju ganska mkt enklare ge sig själv en injektion varannan v. Hoppas bara på att slippa biverkningar
Hoppas du får effekt snabbt. Jag hade ju testat allt möjligt innan och allt tar ju 3 månader typ innan man kan se effekt. När jag började med Humira så kände jag bara på ett par veckor att det började bli bättre.
Var en otrolig lättnad. Var nästan symtomfri ett tag.
Lycka till :)
#23 Tack! jag har haft en massa olika mediciner så jag är helt slut nu. Har haft en hel v på min semester när jag knappt kunnat röra mig alls och allt känns väldigt långt borta. Är dock väldigt nervös över att jag inte ska få den effekt jag önskar
#AnnaFagerell Humiran är bra den med. För mig förlorade den dock effekt redan efter 6 månader. Men det är ju så olika. Remicade tar tid i början. Men nu sist när jag fick min 6:e behandling tog det 60 minuter sen fick jag gå hem.
Och det är ju "bara" var åttonde vecka när du fått dina första 3 behandlingar. Men, prova Humira, Remicade finns ju kvar sen.
Ta vara på dig!
Fick min första Humira spruta igår och det var så mycke runt i kring att jag glömde få information om medicinen och alkohol. Är det någon som vet om man kan dricka cider/vin när man tar denna medicin? Hittar inte det någonstans.
Jag drack alkohol med Humira. Nu är jag ingen jättekrökare precis. Men måttligt kan du nog dricka. Bara du tar dina prover som du ska.
Ta vara på dig!
#27 Tack. Jag dricker sällan men ska ha fest i september så det kanske blir någon cider då.
Hej Jag har psoriasis artritis och Sjögren Syndrom diagnosen fick jag for 12 år ungefär. Fört provade jag Humira men jag blev sjuk i lungorna sedan dess har jag varit med cortison tabletter och sprutor i lederna. Men for 3 månader började jag med Embrel nu har gott 3 månader, första vecka var som en mirakel, nästan hela smärta försvann men den kom tillbaka men på en mycket mindre skala v Embrel har jag fött lite ångest, andfått men mindre mycket mindre smärta, därför min läkare sa att det var vett att pröva med en mindre dos, jag fick det och det har gott bra! Hoppas att sen kan hjälpa dig. Med vänlig hälsning, Fenix200
#28 Så lite så. Dricker också väldigt sällan. Så ta du din cider på festen :). Hoppas du får hjälp av Humiran
Hej! Åt Metho i typ 4 mån o mådde kanon minus lite trötthet o huvudvärk. Dessvärre blev mina levervärden sämre o nu efter 3 mån utan medicin för att stabilisera värdena så ska jag börja med enbrel på torsdag. Sjukt nervös för att behöva ta sprutor på mig själv men vad gör man väl inte för att må bättre? :) hur vanligt är biverkningar egentligen? Ni som fick biverkningarna när uppkom de, på en gång lr efter flera injektioner?
#31 Det kommer gå bra ta sprutor själv. Jag valde penna så det är lite enklare än spruta också. Jag vet inte om jag fick/fått biverkningar efter min första för jag fick ont i halsen och huvudvärk efter några dagar. Kanske jag skulle få ändå men kanske det kom av sprutan. Ett stort blåmärke på injektionsstället har jag dock, en hel vecka efter fortfarande kvar
Skönt att höra, antar att man vänjer sig rätt fort. En gång i tiden var jag spruträdd men efter att ha lämnat x antal blodprov det senaste året så har det gått över :)
Hej !!
Jag är ny här och vet inte hur allt fungerar.
Jag har haft Enbrel i över ett år och inte haft några biverkningar alls förutom att den inte funkar längre tyvärr.
Var hos doktorn idag fick reda på att jag ska börja med RoActemra.
Skrev tidigare att jag trodde min Enbrel slutat verka, men så var inte fallet!
Fick göra ett uppehåll och tog inte två sprutor för att se om det var sprutan som inte gav effekt och på dessa veckor gick sänkan från 62 till 96 och snabbsänkan var upp i 114. Så sprutorna har effekt på mig, men jag är inne i ett ordentligt skov och det krävs mer medicin.
Har sedan dess börjat med 5mg prednisolon (kortison) och 10 mg Arava (cellgift) för utom att jag sedan tidigare har Salasyperin och Orudis Retard för min psoriasis artrit.